Selasa, 25 November 2008

Sudah gaharu...

Tags



Sejak awal pagi lagi, saya sudah berada di Kota Kinabalu menunggu Dr.James Alin dan Dr.Anthony Tibok yang telah berjanji membawa saya melihat kebunnya di Kuala Penyu. Katanya, Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Bobbey Suan akan melawat kebunnya pada hari itu.Hari Selasa.
Sebenarnya Dr.James tidak memberitahu saya kebun apa yang akan dilawati itu. Beliau cuma memberitahu bahawa `kebun saya' tanpa memberitahu kebun itu letaknya dimana. Sebetulnya, sebagai wartawan, saya bercadang untuk mewawancara beliau mengenai krisis ekonomi global dan Bajet 2009 yang baru dibentangkan itu. Sebaliknya beliau mengajak untuk melihat kebunnya dan disana nanti, katanya saya boleh bertanya kepadanya.
Tiba hari yang dijanjikan saya bersiap seperti biasa. Saya agak terkejut selepas diberitahu bahawa kami akan masuk ke dalam hutan untuk melihat kayu gaharu.
Sepanjang perjalanan itu kami asyik bercerita mengenai gaharu.Bonny, pengurus projek gaharu SLDB malah mengeluarkan minyak wangi gaharu yang dijual sekitar RM200 hingga RM6,000 di pasaraya di London dan Kuala Lumpur. Beliau juga memperlihatkan kepada kami, saya dan Larry Ralon, wartawan Daily Express, sejadah yang dibuat daripada gaharu. Malah gambar ukiran patung kuda yang dibuat daripada gaharu yang berharga USD40,000.
Saya ingat rakan saya, Haji Arifin Sani yang turut mengusahakan kayu gaharu di Kinabatangan. Lantas saya bertanya mengenai hal ehwal pokok gaharu itu daripada Dr.James dan Dr.Anthony.
Sekilo kayu gaharu, boleh dijual antara RM600 hingga RM10,000. Kata Dr.Anthony, pokok gaharu yang mampu mengeluarkan resin yang banyak ialah pokok gaharu yang tidak sihat. Pokok yang tak sihat itulah pokok yang paling baik kerana mampu mengeluarkan banyak resin iaitu damar yang boleh dibuat minyak wangi.
Menurut Dr.James, kayu gaharu sudah mula ditanam oleh nenek moyangnya sejak beberapa generasi. Dahulu kayu gaharu yang dibuat keranda dan perabot rumah. Tetapi sekarang kayu gaharu berpotensi untuk dikomersilkan.

Penanaman gaharu mempunyai potensi untuk menjadi sumber pendapatan alternatif bagi masyarakat di kawasan luar bandar. Penanaman pokok ini merupakan satu pelaburan jangka panjang dan boleh ditanam berselang seli dengan tanaman komersil yang lain.

Gaharu diketahui sebagai pokok yang mengeluarkan bahan oleo-resinous, kesan dari mekanisme mempertahankan diri pokok untuk menentang pathogen (punca penyakit) atau tindak balas ketahanan tumbuhan kepada luka atau serangan kulat.

Kayu gaharu telahpun dijualbeli beribu tahun lamanya kerana sifatnya yang mengeluarkan bau wangi disamping dijadikan bahan untuk ubat tradisional, upacara agama dan perayaan budaya khasnya di kalangan masyarakat Arab Timur Tengah.

Menurut Dr.James,antara teknologi yang boleh digunakan dalam penanaman pokok gaharu ialah teknologi terbaru iaitu teknologi Agarwood Siam dan juga Universiti Minnesota, Amerika Syarikat.

Buat masa ini, Malaysia adalah pengeksport utama di dunia (selepas Indonesia) dalam bentuk serbuk, serpihan,minyak atau kayu bergergaji.

Menurut Pembantu Menteri, Datuk Bobbey, gaharu sudahpun dikenalpasti dan disenaraikan dalam Rancangan Malaysia Ke-9 sebagai tanaman sumber pendapatan yang boleh ditanam bersama-sama dengan tanaman kontan lain dalam program pertanian hutan.

"Saya tidak akan terperanjat sekiranya satu masa nanti, negeri Sabah akan menjadi pengeksport utama Alas atau Tidot (nama tempatan bagi Aquilaria malaccensis) sebagai produk hutan bukan balak, "katanya.
Kami sempat mengelilingi ladang gaharu seluas 60 hektar itu. Malah Dr.James sempat menunjukkan mother tree pokok gaharu yang bernilai hampir setengah juta dan sudah ada orang yang berminat membelinya. Tetapi beliau enggan menjualnya kerana nilainya lebih tinggi untuk bibit gaharu.
Sebut pasal gaharu, saya teringat bidalan Melayu, sudah gaharu, cendana pula. Inilah buat pertama kalinya saya melihat pokok gaharu