Isnin, 16 Mac 2009

Sketsa perjalanan ke KB, melihat tamu dan Kuda poni

Tags











Along, Aiman dan Nabilah sudah lama berhasrat untuk ke Kota Belud. Mereka ingin naik kuda, maka antara perkara pertama yang ditanya sebaik sampai di ibu kota ialah ialah dimana ada kuda.
"Kita boleh melihat kuda di Kota Belud". Saya tidak ingat tarikh yang sebenar kuda sampai ke bumi Borneo. Saya pernah terbaca, kuda poni dibawa pedagang dari China ketika zaman dinasti Ming. Entah benar, entah tidak, saya kurang pasti kerana saya sudah lupa tajuk buku itu.
Maka berkeretalah kami ke Kota Belud pada Ahad lepas. Sebenarnya, Mohd.Shukri dan isterinya, Ain dan anak-anak mereka memang sudah lama merancang untuk Ke KB berkunjung ke Tamu. Itulah sebabnya mereka sanggup melakukan perjalanan dari Sarawak dan mengambil masa dua hari untuk sampai ke KK kerana mereka berhenti-henti di sepanjang perjalanan itu, kebetulan pula waktu cuti. Sebelum ini tidak ada kesempatan seperti itu kerana Shukri, yang merupakan salah seorang pengurus di LTH sentiasa Sibuk. Beliau pernah ditugaskan di Tawau, Riau, Pahang lalu ke Sarawak untuk membuka ladang sawit.
Keinginan ke KB sudah lama terpendam. Tetapi yang menarik hati anak-anak itu ialah kuda, dan bagaimana mereka boleh menunggang kuda.
"Ada seekor kuda yang akan menyambut kita sebaik-baik sampai di pekan KB. Kuda itu berpakaian cantik, tidak pernah merasa demam, tidak pernah tua, tidak pernah merasa kedinginan, ia memang luar biasa".
"Ah pak Long ni, Nabilah tak mahu kuda patung". Kami terus ke Tamu.
Kami jumpa ibu yang menjual gila tebu. Kami ke gerai menjual tikar, gong, sigup dan sebagainya.
Banyak perkara yang menarik. Ain sempat membeli bakul rotan yang punya penutup dengan harga RM40. Murah. Shukri, seorang peminat parang, jadi kami mengambil masa untuk mengunjungi gerai menjual parang. Saya terjumpa dengan rakan-rakan, salah seorang ialah Haji Majad, keluarga saya sebenarnya dari sebelah bapa.
Saya sempat membawa mereka untuk membeli ikan liking yang agak terkenal di Kota Belud.
"Ikan liking hanya terdapat di KB," kata saya, membuat promosi. Saya juga ternampak seda a piangian, ikan tilapia yang dilumurkan dengan buah kepayang. Sedap rasanya jika digoreng atau dibakar.
Selepas makan di Restoran mayang Sari di Pekan KB (Kami sebenarnya ingin makan di atas bukit tapi waktu itu belum dibuka), kami meneruskan perjalanan ke Kampung Tamau. Di sepanjang jalan, kami melihat sawah.Mujur ada juga nampak kuda dan lembu. Bila nampak gunung Kinabalu, Shukri bertanya apakah ada catatan yang menunjukkan Paduka Mat Salleh dulu pernah mendaki Gunung Kinabalu. Apakah sebelum Sir Hugh Low dan Gunting Lagadan, tiada orang tempatan yang pernah mendaki gunung itu?
Sesampainya di rumah, kebetulan bapa sudah duduk di beranda. Ada juga dayang, dan mabul dan kemudian Amir dan Ibu yang baru sampai dari Tamu.
Bapa agak terkejut juga kerana tidak menyangka si Ain itu, adalah adik isteri saya kerana memang saya tidak memberitahu.
"Macam rupa mama Yasmin" kata bapa. Betapa bersyukur dan terharunya orang tua itu menerima kedatangan mereka sekeluarga, yang sanggup menempuh perjalanan yang jauh semata-mata ke kampung Tamau.
"Tamau, tawau.Patutlah abang dapat jodoh di Tawau kerana Tamau tak jauh bunyinya dengan Tawau" kata Ain. Sebenarnya ketika berkenalan dengan kakaknya dulu, tidak terfikir pun perkataan itu.
"Banyak kuda pakcikmu di Kampung Linau", kata Bapa ketika kami menceritakan keinginan anak-anak itu untuk meliht kuda. Datang saja ke sana. Kerana waktu yang suntuk, kami tak dapat singgah. Saya mengusulkan untuk melihat burung unta di Kampung Nanamun. Tapi tak sempat juga. Kami hanya melihat ribuan bangau yang berterbangan di sawah dan sebahagian lagi ikut bertengger di belakang traktor.Ada seekor dua hinggap di belakang kerbau.
Saya tak sempat mengambil gambar. Betapa cantiknya pemandangan itu.
"Lain kali kita datang lagi, kali ini pak long akan bawa menunggang kuda" kata Shukri kepada anak-anaknya. Shukri berasal dari Kelantan, manakala Ain merupakan adik isteri saya. Mereka kini bermukim di Sarawak kerana Shukri bertugas di sana.Kunjungan mereka kali ini semata-mata untuk menghabiskan cuti.Sempatlah juga mereka ke Pulau Manukan, Jesselton Point, Centre Point walaupun tak sempat ke 1 Borneo.
Syukurlah, sempat juga kami ke tempat Linda di Bukit Padang kerana anaknya Auzay Fadli bergunting rambut.
Hari ini mereka meneruskan perjalanan pulang ke Tawau dan saya mengambil kesempatan mengemaskini blog ini.