Ahad, 26 April 2009

Ustaz Zul, Ustaz Kahar, buku dan filem

Tags

Ustaz Zul sudah empat menonton filem Ayat-Ayat Cinta. Tapi saya katakan kepadanya bahawa lebih baik lagi baca bukunya. Meskipun filem itu, salah satu filem yang diminati Presiden Indonesia SBY selain filem Laskar Pelangi dan Kiamat Sudah Dekat, tetapi saya masih tetap menyatakan bahawa menikmati buku tidak sama dengan menikmati filem. Kerana mediumnya berlainan.
"Tapi buku novel sekarang tidak macam novel dulu," kata Ustaz Kahar yang juga seorang pencinta buku.
"Dulu saya sanggup tidak makan semata-mata untuk menghabiskan buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Buku Di Bawah Lindungan Kaaba karya Buya Hamka," katanya.
"Tapi kalau Ustaz suka Buya Hamka, bacalah buku Ayat-Ayat Cinta, Pesona Cinta Cleopatra,dan novel-novel Habiburrahman El-shirazy kerana gaya penulisannya sama seperti Hamka.Saya berani katakan beliau itu, Hamka Kecil Indonesia"
"Ya kah?"
"Iya. Dia lulusan Al-Azhar.Menulis Novel untuk menyampaikan Islam yang sejuk, yang damai, yang sopan. Bagus Ustaz dapatkan bukunya."
"Tapi nanti saya bawa CD ayat-ayat cinta ke sini.Kalau ada masa kita tengok sama-sama".

Pernah tengok Kiamat Sudah Dekat? Deddy Mizwar?
Ustaz mesti tengok filem itu. Sangat menarik.Melucukan, penuh humor dan mampu membuat kita tertawa.Tertwa terhadap diri kita sendiri. Filem yang hebat. Cerita yang berkisar mengenai seorang penyanyi r0ck yang baru kembali dari Amerika mencintai anak Pak Kyai tetapi dikenakan syarat supaya mencari ilmu ikhlas terlebih dahulu.

"Apa lagi buku Prof Quraish Shihab yang ada di rumah?" Tanyanya. Buku Lentera Hati terpaksa difotokopi kerana amat sukar untuk mendapatkannya di Kota Kinabalu. Saya membelinya waktu ke Jakarta tempohari.
"Ada lagi Ustaz. Mukjizat Al-Quran, Secercah Cahaya Ilahi, tapi bukunya Membumikan Al-Quran itu tidak saya perolehi sampai sekarang.Malah saya mencarinya di Togamas, Di Gunung Agung, di Gramedia Matraman, juga tidak ada stok."
Huraiannya bagus sekali kerana beliau itu pakar tafsir al-Quran.
Saya berjanji untuk meminjamkan mereka buku itu, kalau saya terjumpa kerana saya tidak pasti siapa yang telah meminjamnya.
"Kalau di KL, cari Kedai Buku Indonesia, di Jalan Masjid India.Sana banyak buku, walaupun harganya mahal sikit tapi bukunya bermutu.
"Sayang sekali kita tak sempat ke Pesta Buku, padahal di sana tentu banyak buku yang menarik hati".