Ahad, 3 Mei 2009

Arifin dan tiga alur sungai

Tags

ARIFIN DAN TIGA ALUR SUNGAI


APABILA Datuk Haji Mohd.Arifin Mohd.Arif, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Membakut bercakap mengenai tiga alur sungai dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah yang diadakan April lalu, hari sudah lewat petang sehinggakan Speaker terpaksa meminta beliau memendekkan ucapannya.
Ramai yang kecewa kerana tidak dapat mendengar huraian Arifin mengenai sungai. Jika dalam sidang sebelum ini, beliau berbicara mengenai tiga jenis bunga, kali ini perbahasannya mengenai tiga alur sungai iaitu Sungai Alam, Sungai Perubahan dan Sungai Kalbu, tidak kalah menarik.
Sungai sesungguhnya bahagian daripada kehidupan manusia.Sungai penting sebagai nadi kehidupan insan dengan seluruh khazanahnya yang menjadi sumber kepada kehidupan.
Satu ketika dahulu, sungai penting sebagai alat perhubungan dan sumber mata pencarian. Aktiviti manusia banyak dihubungkan dengan sungai malah sebahagian kita ada yang lahir , membesar dan dewasa dalam lingkungan sungai.
"Tidak hairanlah apabila sungai sering disebut sebagai hasil seni dan sastera, dalam kerja dan karya, dalam bahasa dan peribahasa, dalam kata dan seni kata", kata Arifin. Malah sebuah kata-kata terkenal dari Babylon "Lontarkan saja dia ke sungai Eufrat, dia akan timbul dengan butiran mutiara' dapat diertikan orang terbaik, kreatif dan inovatif. Sejarah menampilkan betapa peradaban demi perdaban dunia yang terbina dengan menyaksikan pusat tamadun berkenaan bergerak di sekitar sungai.
Ada sebuah pepatah Cina yang menukilkan moral cerita mengenai sungai.Kisah negara Mu dan Yue yang sering bertelagah dan berperang.Satu hari ada rakyat yang menjadi penyokong dua negara itu menumpang dalam sebuah perahu penambang merentasi sungai. Sungai itu, tiba-tiba deras dan membahayakan sehingga dalam keadaan yang genting itu, kedua-dua golongan yang bermusuhan yang berada daalm perahu itu tiba-tiba melupakan semua sengketa, lalu bergotong royong memastikan perahu mereka selamat. Tong Zhou Gong Qi yang bermakna "ketika berdepan dengan masalah, semua bersatu bergotong-royong".
Di Nusantara ini, kata Arifin melanjutkan, ada kata-kata mengenai kata sungai yang mengingatkan kita "Laut tidak membuang sungai, rimba tidak membuang padang". Unsur-unsur sungai juga banyak terselit dalam bidalan: sambil menyelam minum air, air yang tenang jangan disangka tiada buaya, berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian dan banyak lagi.
Ada tempat tersohor, dikenali kerana sungainya. Sebutlah Mesir, kita akan lupa dengan Sungai Nil, Sebutlah Itlai, kita akan mengenang Venicenya. Malah Latiff Mohidin pernah menulis saja mengenai sungai-Sungai Mekong. Bahkan ada lagu, Sayang Sarawak sungainya sempit....
Pesisir pantai dan sungai kita kebanyakannya indah. Oleh sebab itu, Arifin mencadangkan agar satu hari nanti akan wujud teksi atau bas laut atau sungai di sekitar pesisir kita yang indah di Kota Kinabalu, khususnya bagi pelancong dan masyarakat yang tinggal di persekitaran sebagai alternatif pengangkutan yang sekurang-kurangnya membawa mereka lari dari sesaknya jalan raya. Amir Syeikh Kaldum di Dubai mempromosi pelayaran malam di pantai bandarnya, juga pelayaran malam di pesisir Sungai Nil, pasti menghadiahkan pengalaman yang menarik kepada pelancong.
Satu yang paling istimewa, sungai dikaitkan Allah S.W.T dengan gambaran indah di dalam syurga "tajri mintah tihal anhar, mengalir di bawahnya sungai-sungai". Arifin yang juga lulusan pengajian bahasa Arab dari Universiti Al-Azhar Mesir menyatakan tentulah sungai yang dimaktubkan dalam Kitabullah itu, sungai yang indah, jernih, bersih dan deru airnya menenangkan.
"Bukannya sungai yang tercemar oleh sesetengah masyarakat, yang dijadikan sebagai tempat membuang sampah", katanya.

Sungai sesungguhnya sumber kehidupan menerusi aktiviti mencari rezeki yang bergerak di sekitarnya. Sungai juga boleh menjadi pusat pelancongan dengan memanfaatkan amalan dan budaya hidup masyarakat di sekitarnya sebagai satu daya tarikan.
"Sangat baik kiranya kerajaan mewujudkan sisten anak angkat bagi sungai-sungai di negeri ini sambil menghidupkan kembali gerakan cintailah sungai kita. Gerakan ini perlu bermula dari sekolah, organisasi, JKKK malah perlu penglibatan GLC sebagai sumbangan mereka terhadap usaha melestarikan alam sekitar.
Arifin juga melahirkan keyakinan atas inisiatif kerajaan dalam memperkenalkan sistem tagal di beberapa sungai dan kini diperkenalkan pula sistem tagal di kawasan laut yang dimulakan di Kuala Penyu dan Binsuluk yang boleh menjadi antara langkah memulihara sungai sama ada dari hasil ikannya mahupun kebersihan dan keindahannya.
Disamping itu, sistem tagal ini menjadi wadah klasik tetapi berkesan dalam menyemai benih kerjasama, muafakat dan hormat menghormati serta mematuhi peraturan yang diwujudkan bersama demi keharmonian dan kesejahteraan masyarakat.
Terlepas dari persoalan peringatan Tuhan terhadap insan dan kita bermuhasabah mengambil hikmahnya, terlepas daripada persoalan kerosakan di muka bumi berpunca dari tangan-tangan manusia, kata Arifin, kita tidaklah wajar untuk terus pasrah dengan keadaan sesetengah sungai yang kadang-kadang menjadi kendala kepada aktiviti masyarakat. seperti banjir yang kekerapannya dan tinggi parasnya di luar daripada kebiasaan.
Beliau memohon agar Kerajaan membuat kajian berhubung dengan langkah mengatasi banjir ini termasuk kajian kemungkinan membesarkan, melebarkan, meluruskan, mendalamkan atau membersihkan atau apa-apa saja yang difikirkan sesuai untuk mengurangkan masalah yang dihadapi rakyat akibat kekerapan banjir.

Sekali air bah, sekali pantai berubah.Inilah fitrah alam kata Arifin ketika mengulas sungai perubahan yang dikatakan. Apapun, jika kita menginginkan kejayaan kita perlulah berubah. Sungai perubahan itu deras alirannya. Tiada siapa yang berdaya memampangnya.
"Jika kau hadang air yang deras, ia akan menalir juga dari celah-celah hadangan itu.Penghadang perubahan itu akan runtuh," . Demikianlah kata Arifin lagi jika kita amati inti penegasan Perdana Menteri, Datuk Deri Najib Tun Razak, kalau kita tak berubah, kita akan rebah.
Memang sesungguhnya kita perlu berani untuk berubah/jika tidak kitakan hilang arah/beranilah berubah/jika tidak kita hilang maruah/jika tidak musuhkan sedia memamah.
Ubah haloba kepada qanaah/ubah amarah kepada tabah/ ubah lesu kepada gagah/ ubah alpa kepada muhasabah/ ubah lupa kepada fikrah/ubah diam kepada langkah/ubah dendam kepada mahabbah/ubah lawan kepada kawan/ubah kufur kepada syukur/ubah nafsu kepada kalbu
.

Perubahan boleh dirujuk sebagai taghyir, change atau tajdid, reform atau pembaharuan sebagaimana pembaharuan itu merujuk kepada hijrah. Jika kita mencari model unggul berubah, reformer terbaik itulah Junjungan S.A.W yang menjadi uswatun hasanah yang telah berjaya melakukan reform terhadap nilai pegangan menuju akidah yang benar, menuju akhlak yang benar dan menuju pembaharuan sistem politik dan ekonomi yang benar.
Tiga agen perubahan yang berkesan iailah melalui pembudayaan ilmu, pembinaan modal insan dan kemantapan perpaduan.
Arifin juga menyanjung tinggi usaha merancakkan pembudayaan ilmu menerusi pembinaan perpustakaan termasuk perpustakaan desa dan e-desa. Beliau meminta agar gerakan memperbanyakkan perpustakaan desaa dan e-desa kerana ia merupakan tiga faktor maju yang disebutkan Sasterawan Negara, Datuk A.Samad Said iaitu pertama membaca, kedua membaca,ketiga membaca.
Modal insan menerusi tarbiyah dan latihan kemahiran menjadi faktor kedua perubahan itu.Membina generasi menuntut kepada tarbiyah sebagaimana yang sedang disusun oleh kerajaan bermula dari peringkat tadika sehingga ke menara gading. Pembinaan usahawan juga menuntut kepada latihan dahn kemahiran, yang telah dan sedang disusun oleh pihak kerajaan. Masa krisis ekonomi ini dikatakan masa terbaik untuk kita memfokuskan kepada program latihan.
Bagi memberikan latihan dan pendedahan serta ilmu yang sistematik dan berterusan kepada usahawan bumiputera, beliau mencadangkan kepada Kerajaan agar mewujudkan Institut Latihan Keusahawanan Sabah (ILKS) yang mana nantinya menjadi wadah pembimbing para usahawan dengan ilmu, skel dan kemahiran. Beliau juga menyambut baik usaha Kerajaan mewujudkan Majlis Pembangunan Usahawan Negeri (MPUN) dan Unit Pembangunan Usahawan yang menjadi petunjuk yang jelas keprihatinan Kerajaan dengan membangun, membela, membimbing dan memajukan usahawan.
Beliau juga berkata cadangan Kerajaan mewujudkan Taman Halal Sabah merupakan langkah kerajaan untuk membugarkan gerakan ekonomi kerana industri halal yang mempunyai potensi yang besar sama ada di peringkat BIMP-EAGA hatta ke peringkat antarabangsa.
Faktor ketiga yang menjadi kekuatan dalam memajukan ummah dan negara tentulah perpaduan rakyat di negara ini yang antaranya berusaha diperkasakan lagi menerusi konsep Satu Malaysia; Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. "Siapa yang mencari modal one Malaysia, carilah modal perpaduan itu di Sabah", katanya sambil meminta kerajaan mengembangkan konsep unity in diversity. Kesatuan dalam kepelbagaian yang menjadi salah satu inti dalam halatuju pembangunan dan kemajuan negeri Sabah sebagai pendukung kepada One Malaysia.
Apapun, ketiga-tiga faktor iaitu pembangunan ilmu, modal insan dan perpaduan, hanya akan berkesan apaabila kita dapat bermuhasabah dalam memastikan sungai ketiga iaitu sungai kalbu, sentiasa jernih, bersih dan suci.
Tak mungkin kita berubah dan maju, jika sungai kalbu kita penuh dengan sampah sarap kebencian dan dendam, tak mungkin kita berupaya berubah dan maju, jika sungai kalbu kita bertimbun dengan hanyir bangkai hasad dengki dan permusuhan, tak mungkin dan tak mungkin kita berdaya untuk berubah dan maju jika sungai kalbu kita kabut oleh pencemaran dusta dan dosa, kemunafikan dan kekufuran.
"Kita lemah kerana sungai hati kita dilimpahi banjir prasangka dan kedengkian, kita lemah kerana sungai hati kita tidak diluruskan dengan kebenaran, sungai kalbu kita kurang dilebarkan dengan permuafakatan, sungai nurani kita tidak didalamkan dengan keinsafan dan jarang dibersihkan dengan kesabaran dan kesyukuran.
Kita kurang sabar dan kurang bersyukur.Yang belum dapat, lupa benar untuk bersabar, yang sudah dapat lupa benar untuk bersyukur.Yang belum beroleh, semua orang diambil oleh, yang sudah beroleh, sampai lupa untuk menoleh.Yang belum ada, bermati-matian supaya ada, bila sudah aada, lakunya mengada-ngada.
Bila yang ada tiba-tiba hilang, dipersoalkan pula kenapa hilang, diada-adakan pula perkara yang sebenarnya tiada.Lalu golongan yang kehilangan yang ada itu berkumpul pula untuk mempersoalkan golongan yang sedia ada.Mereka mencari jalan bagaimana golongan belum ada, bersama-sama mereka, mempersoal golongan yang sedia ada.
Inilah, katanya penyakit yang timbul akibat tercemarnya sungai hati, bagi kita bersama-sama bermuhasabah diri.