Khamis, 26 November 2009

Catatan singkat di Kota Kinabalu

Tags

1. Saya merasa terkejut dengan telefon daripada Herry Uswanda dari Pontianak. Beberapa hari yang lalu saya memberitahu bahawa bapa mertua saya masih punya saudara di Pontianak. Saya memintanya untuk membaca blog saya http://keluargakitabersama.blogspot.com untuk kisah selanjutnya. Dua malam berturut-turut, kota Pontianak hujan. "Esok nanti saya cari pak," katanya.
Dan apabila saya mendapat panggilan telefon malam ini, dan memberitahu saya bahawa beliau berada di rumah ibu Hassanah, adik beradik Pakcik Hassan Osman, saya berasa sangat gembira dan terharu sehingga untuk beberapa ketika lidah kelu tak terkata apa-apa. Keluarga mertua saya, Nurdin Hassan yang terputus hubungan sejak tahun 83 itu akhirnya terjumpa. Sebelumnya pada tahun 71, arwah Usman Ahmad berkirim surat menyatakan beliau ingin bertemu, walau hanya dimuka pintupun jadilah. Surat menyurat itu kemudian di sambung anaknya, hassan usman, surat paling akhir tahun 83.
Mereka masih tinggal di Jalan Komyos Sudarso cuma alamat rumahnya sekarang no32.. Alhamdulillah kerana Herry sudi membantu.
Moyang mertua saya itu bernama Muhamad Arif. Muhamad Arif kahwin dengan Nurain di Pontianak lalu mendapat seorang anak bernama Idris. Kemudian apabila Muhamad Arif Syafie berkhidmat di Istana Kesultanan Bulungan sebagai kadi, beliau berkahwin dengan Ainun Jariyah. Ainun jariah inilah nenek kepada mertua saya. Ketika berusia 10 tahun Idris dibawa orang untuk mencari bapanya di Tanjung Selor. Setelah beberapa lama di tanjung selor dan sewaktu akan berangkat balik ke Pontianak, entah bagaimana bapanya , muhamad Arif ternampak cincin tanda pengenalan bahawa Idris itu anaknya sendiri. Begitulah kisahnya.
3. Semoga Pakcik Tandek Sedah mendapat haji yang mabrur. kemarin beliau menghubungi saya dari Madinah dan berkata beliau memanggilmanggil nama saya tanah suci dan semoga saya apat menunaikan umrah dan haji. Mudah-mudahan kata saya dalam hati.
4. Saya mendapat kiriman antologi buku puisi antropologi dari abang Abdillah SM, yang dikirimkannya melalui Ampuan Awang Saya belum sempat membacanya kecuali sebuah dua saja. menarik bait-bait puisi yang ditulisnya. Smpat juga berbincang dengan Sdr jamrin wahid mengenai program bersama IPS dan Biro Kebudayaan, Kesenian dan warisan UMNO Sepanggar mengenai program baca puisi Di Ambang 2010 pada 31 Disember nanti..
5.Life Is Short, Art is Long, Knowledge is Power," kata Kadirshah tahun lalu. Rakannya, Kasiran marah dan meminta kadir bercakap dalam bahasa Malaysia."Kalau kita hidup di Malaysia, kita mesti berbahasa Malaysia. Ini tempat kita," katanya ketika kami melawat Rumah Warga Tua Sri Pritchard Kinarut.Pagi ketika berkunjung semula kesana, saya cuba mencari mereka. "Dua-duanya sudah meninggal," kata Ahmad Zaini.