Rabu, 2 Disember 2009

Wangi tak berguna, harum tak bermakna

Tags

Entah sejak bila masyarakat Iranun mengenal kemenyan dan kapur barus. Apa yang pasti, kemenyan dan kapur barus itu, bersama-sama rempah ratus dan sebagainya yang menyebabkan wilayah Nusantara pernah terjajah lebih tiga ratus tahun.

Masyarakat Iranun sudah mengenal kepahitan yang lebih pahit daripada patawali, seperti yang tergambar dalam puisi ini. Saya fikir, jika kita mengkaji dengan lebih mendalam kita akan dapat menghayati alam pemikiran Iranun dengan membaca bayuk atau puisinya. Terdapat banyak unsur alam di dalamnya antara bunga kakumpung?, saya pun tidak tahu apa yang dinamakan bunga kakumpung itu, apa daunnya, apa warnya dan sebagainya, bunga kembang jepun dan sebagainya.

Tapi sudah pastilah saya mengenal dengan sangat akrab patawali, yang pahit sepahit-pahitnya itu. Hanya seorang, sepanjang ingatan saya yang tidak berasa pahit apabila mengunyah patawali yang pahit ini.namanya Apa" gimo, saya sendiri sudah lupa nama sebenarnya. Sebagai seorang pengamal perubatan tradisi, Apa Gimo sudah tentu tahu mengenai khasiat patawali.

Namun dalam puisi yang indah ini, berkisah mengenai bagaimana orang Iranun merajuk, bagaimana mereka mengungkapkan diri mereka sebagai sudah menjadi dahan rapuh, wangian yang tak berguna, haruman yang tak lagi bermakna. saya fikir perlu kajian lebih mendalam lagi mengenai bayuk ini.


sarumba' paganai,
kamanian barus aku,
na sa alungan imantu,
saya aku misasayan,
sa rapu rapu na gedang
na pagiru'an di' menged,
a burukan di' tumarui,
a manayu' su kakumpung.
udi su kembang dipun,
a mapait su paitan
udi' su patawali'
-informan OKK Haji Musrin Hassin


jika dahulu,
aku kemenyan barus,
tapi kali ini,
aku seperti:
dahan teramat rapuh,
wangian tak berguna,
haruman tak bermakna,
bak harum bunga kakumpung
melebihi kebang jepun
pahit dari segala yang pahit
melebihi patawali
-terjemahan bebas oleh Mabulmaddin Haji Shaiddin

4 comments