Selasa, 12 Januari 2010

Anak-anakmu bukanlah anak-anakmu

Tags


Saya menerima khabar duka itu melalui sms yang dikirimkan Joha. Menurutnya salah seorang anak ct yang dilahirkan kembar itu kembali ke rahmatullah.Saya teringat minggu lalu ketika menerima sms dari CT mengkhabarkan anaknya masuk ICU.
Untuk beberapa ketika saya termangu di depan skrin komputer.Tak dapat berkata apa, sambil membayangkan betapa pilu, betapa sedih hatinya.Tapi Tuhan lebih menyayangi,dan maha Kuasa, kita hambanya ini lemah tak berdaya.Semoga ct dan suami diberikan ketabahan menghadapi ujian darinya. Kami ikut berdukacita.
Saya teringat puisi Kahlil Gibran, sebuah puisi yang menyentuh jiwa
Anak-anakmu bukan anak-anakmu.
Mereka adalah putera puteri kehidupan yang rindu
akan dirinya sendiri.
Mereka datang melaluimu tetapi bukan darimu.
Dan meskipun mereka ada bersamamu,mereka bukan milikmu
engkau adalah busur tempat anak-anakmu,sebagai panah hidup,diluncurkan
Kahlil Gibran,Sang Nabi

gambar ini dirakamkan ketika secara kebetulan saya dan saudara Lichong ketemu keluarga ct di bawah ofis kami.