Jumaat, 23 Julai 2010

dapat tawaran berlepas ke Gaza

Tags

Tiba tiba saya dipanggil oleh Datuk Abdul Rahman Dahlan.
Sebenarnya kami sedang menunggu untuk menemubual beliau selaku Ahli Parlimen Kota Belud dan Setiausaha BN Sabah selepas program Bersama Nelayan anjuran Ko-Nelayan di Kampung Rampayan Laut itu selesai.
Tetapi beliau memanggil saya untuk duduk di sebelahnya.
Kepada saya beliau menyatakan bahawa beliau mencalonkan nama saya untuk membuat liputan di Gaza. Untuk mendapatkan perspektif dari mata kita sendiri, katanya. Dan setelah ditimbangtimbang, wartawan dari akhbar tempatan yang sesuai untuk membuat liputan ke Gaza itu ialah saya.
Katanya beliau membaca tulisan saya dan tertarik untuk mengesyorkan nama saya kepada Menteri Luar, Datuk Anifah Aman.
Bila berangkat?
7 haribulan, katanya.
Saya terpaksa memberitahu bahawa saya tidak dapat ikut serta kerana terlebih dahulu telah memberi komitmen kepada KJRI untuk menyerati rombongan wartawan Sabah untuk lawatan ke Indonesia.
Tak berani? Bukan tak berani Datuk, tetapi kebetulan saya telah memberi komitmen kepada KJRI untuk ke Indonesia.
Kebetulan 7 Ogos itu saya dalam perjalanan pulang ke Sabah.
Beliau beria-ia membawa saya pergi dan melalui kata-katanya itu , saya rasa beliau bersungguh-sungguh.
Kalau 8 haribulan, mungkin boleh Datuk.Saya cuba runding dengan editor.
Tak boleh, katanya kerana jadual keberangkatan sudah ditetapkan 7 Ogos.
Maka terlepaslah saya peluang untuk membuat liputan ke Gaza, iaitu sesuatu yang telah dicita-citakan sejak kecil.Pasti ada hikmahnya, kata saya dalam hati.