Jumaat, 24 Disember 2010

Rakaman kenangan di Cotabato I-bersama Atty Naquib Sinarimbo

Tags

Saya mulanya tidak perasan kerana lama tidak tidak berjumpa. Tetapi kemudian barulah saya menyedari bahawa orang yang sedang duduk di podium itu ialah kenalan lama saya.
Wah, beliau sekarang sudah jadi orang besar di Autunomous Region Of Muslim Mindanao (ARMM) sebagai Setiausaha Eksekutif ARMM.
Namanya Atty.Naquib Sinarimbo. Seingat saya, paling akhir beliau datang ke Kota Kinabalu ialah ketika bersama bapa yasin @ Madrigal Alonto. Kami sempat minum di kedai Pizza di Centre Point. Ketika itu, jika tak silap, beliau sedang menguruskan lawatan Governor Lanao del Norte, Zacaria Candao yang bercadang melawat Sabah.
Saya tidak menyangka bertemu beliau di Pusat Kebudayaan Sharif Kabungsuan itu, ketika saya mengiringi rombongan Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, Speaker Parlimen membuat lawatan rasmi sebagai tetamu kehormat dalam sambutan perayaan ke-21 ARMM.
"Masih ingat saya?" saya bertanya kepadanya. Beliau tersenyum dan gembira dengan pertemuan kami itu.
"Datang malam ini ya" katanya. "Sudah pasti kerana malam ini ada hidangan pagana untuk rombongan kami sebelum kemudian menyaksikan persembahan bunga api."
Melihat Naquib dan rakan-rakannya, saya melihat masa depan Mindanao yang cerah jika dipimpin oleh orang-orang muda yang mungkin boleh berbuat sesuatu untuk perpaduan yang kekal dan lebih menyeluruh.