Jumaat, 24 Disember 2010

Rakaman Kenangan di Cotabato III-bersama Kaka Alih S.Anso

Tags

Kaka Alih S Anso, wartawan penyiaran dari Bandar Upi Maguindanao merupakan rakan saya yang pernah ke Kota Belud bahkan sempat singgah di rumah di Kampung Tamau. Itulah sebabnya sebaik-baik kami bertemu, yang pernah diucapkannya ialah takziah dan simpati kerana beliau mendapat tahu mengenai ayah saya yang telah kembali ke rahmatullah. Dia tidak menyangka yang kami akan bertemu di Cotabato City pada hari itu, 19 November.Saya sengaja tidak memberitahu, pertamanya kerana saya fikir Upi jauh dari Cotabato City dan yang keduanya, saya ikut dalam rombongan rasmi yang kurang memungkinkan pertemuan itu.
Tapi rupanya, menurut Kaka Alih,dia sudah tahu mengenai lawatan itu, dan apatahlagi, turut serta dalam rombongan ialah saudara Datuk Aliasgar Haji Basri, rakan sekelasnya di AIM. Dalam lawatan ini saya sempat berjumpa dengan Prof Moner Bajunaid,Sukarno Pendaliday dan seorang rakan Maranao, yang saya terlupa namanya.Gambar ini dirakamkan ketika jamuan makan malam diadakan oleh ARMM bagi meraikan rombongan Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, Speaker Parlimen Malaysia yang menjadi tetamu kehormat Sambutan Ulang Tahun ke-21 ARMM.
Saya tahu Kaka Alih seorang Iranun yang masih kuat rasa berbangsa dan rasa keIranunannya. Itulah sebabnya beliau sanggup datang ke Sabah, semata-mata untuk melihat dengan mata sendiri keberadaan masyarakat Iranun di Kota Belud.
Katanya, dia akan datang lagi kerana sangat terkesan dengan kunjungannya yang pertama itu.