Khamis, 17 Mac 2011

satu hari di bulan Mac

Tags

Saya tidak menyedari hari itu 16 Mac, sehinggalah saya menerima panggilan telefon daripada Haji Baharudin Abd.Wahid yang ketika itu transit di BSB sepulangnya dari menunaikan ibadah umrah.

"Selamat hari lahir bro?," katanya yang sengaja menelefon untuk mengucapkan selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran.

Saya benar-benar terharu. Kelmarin memang ramai juga sahabat dan rakan fb mengucapkan ucapan selamat hari lahir.Hari ini saya memerlukan masa hampir dua jam untuk menjawab semua ucapan selamat hari lahir di facebook itu satu persatu.

Ketika menghadiri sidang media di tingkat 7, Pejabat UMNO, rakan-rakan dari Pemuda UMNO turut mengucapkan selamat hari lahir. Juga Pengarah SPR, Datuk Md Idrus Ismail sendiri sempat juga mengucapkan selamat hari jadi.

Tidak ketinggalan rakan-rakan Pemuda PAS, DAP,PKR mengirimkan ucapan selamat hari lahir. Semuanya saya terima dengan perasaan bersyukur kepada Allah SWT yang telah mengurniakan usia ini untuk dimanfaatkan untuk melakukan kebaikan kebaikan.

Petang kelmarin, abang Ustaz Ismail Dua dan anaknya Nur Jawaheer Ismail atau lebih dikenali sebagai Wawa mengajak makan di Rain Forest. Wawa, Miss Borneo 2011 dan ayahnya membuat surprise juga kerana membeli kek hari jadi untuk saya.

Sesampai di Utusan Borneo, rakan-rakan turut mengucapkan Happy Birthday.Saya benar-benar merasa terharu kerana menerima ucapan dan doa semoga sihat, panjang umur dan dimurahkan rezeki.

Hari lahir yang ke berapa bang? tanya seorang rakan di pejabat.
Kalau mengikut yang rasmi, 43. Kalau mengikut yang betul, 42 kerana saya lahir tahun 69.

Aik, kenapa pula begitu? dia merasa hairan.
Sebenarnya sewaktu mengambil kad pengenalan dulu, surat lahir saya hilang. Tetapi ketika kad pengenalan sudah sampai, surat lahir yang hilang itu ditemui nombor sirinya, dan setelah dirujuk ke hospital ternyata, saya dilahirkan 26 Februari. Tetapi kerana semua dokumen mencatatkan saya lahir pada 16 Mac, saya tidak lagi mengubahnya.

Kecuali isteri saya, dan anakanda Sitti Mehran Yasmine, tidak ramai yang tahu tarikh hari lahir saya itu. Saya hanya suka meraikan hari lahir mereka.

Tetapi setelah menerima ucapan dan doa daripada rakan-rakan, sama ada melalui sms, telefon dan ucapan di facebook, saya menyedari betapa berharganya kehidupan untuk dimaknakan dengan melakukan kebaikan kebaikan.