Jumaat, 27 Januari 2012

Datuk Aklee sentiasa disenangi rakyat

Tags

DATUK AKLEE SENTIASA DISENANGI RAKYAT


KETOKOHAN Datuk Haji Aklee Haji Abbas sebagai seorang pemimpin yang disayangi masyarakat akar umbi sukar ditandingi. Biarpun tidak lagi memegang jawatan Pembantu Menteri Pembangunan Perindustrian, dan tidak lagi menjadi wakil rakyat, mantan Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau ini merupakan seorang pemimpin berkaliber yang tetap disanjung oleh rakyat. Beliau kini sudah bersara dari politik tetapi tetap prihatin terhadap nasib rakyat apatahlagi beliau pernah merasai kesusahan ketika kecil. Beliau pernah berdayung dari kampungnya untuk ke bandar Sandakan, ikut menjual ikan ketika masih kanak-kanak. Pemimpin ini juga pernah mencari nipah, menguliti kayu bakau untuk dibuat kayu api dan sebagainya. Kesukaran hidup sewaktu kecil inilah yang membuatkan Datuk Aklee sentiasa menyelami penderitaan rakyat bawahan walaupun kini tidak lagi menjadi wakil rakyat.

Datuk Haji Aklee Haji Abbas dilahirkan di Kampung Mamiang Kinabatangan pada tahun 1946. Beliau merupakan anak kedua daripada empat beradik.Ayahnya Haji Abbas Binuang merupakan Pegawai Kemajuan Masyarakat ketika era USNO manakala ibunya Hajah Asiah Asdain adalah seorang suri rumah. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Sukau sebelum melanjutkan pelajaran di St Michael Sandakan. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran di Kuala Lumpur Commercial Institution. Sekembalinya ke Sabah, beliau bekerja beliau bekerja sebagai Penolong Pegawai Daerah Kinabatangan pada tahun 1972. Kemudian beliau mengikuti kursus jangka pendek selama empat bulan di Sydney Australia.
Dalam tahun 1982, beliau melanjutkan pelajaran di Teesside Polytehcnic Middlesbrough sehingga berjaya mendapat Ijazah sarjana Muda dlam bidang Penmtadbiran pada tahun 1985. Selepas kembali dari luar negara, beliau ditugaskan sebagai Pegawai Pentadbir di Jabatan Pertanian sebelum dipinjamkan sebagai Penolong Pengarah di Ko-Nelayan.

Pada tahun 1990, beliau meletakkan jawatan dan bertanding atas tiket USNO dan berjaya memenangi kerusi Sukau. Apabila BN mengambil alih tampuk pemerintahan pada 1994, beliau dilantik sebagai Pembantu Menteri Kementerian Pertanian dan Perikanan. Empat tahun kemudian, beliau dilantik sebagai Pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur. Bagaimanapun, beliau tidak bertanding dalam pilihan raya tahun 2008 dan kini banyak menumpukan dalam kegiatan dakwah.
Beliau mendirikan rumahtangga dengan Datin Hajah alijah Nasip dan dikurniakan tujuh orang anak.

Wartawan Utusan Borneo, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN sempat menemubual beliau di kantin USIA di Sembulan mengenai pengalamannya ketika bersekolah, dalam politik serta pandangan dan nasihatnya terhadap pemimpin kini. Ikuti petikan temuramah Utusan Borneo bersama pemimpin yang disenangi ramai ini.

UB: Pernahkah Datuk terfikir jadi Ahli Politik?
DHAHA: Sebenarnya menjadi ahli politik, tidak pernah terlintas dalam fikiran saya. Sebetulnya dulu saya mahu jadi guru.Malah sudah mengikuti temuduga. Tetapi apabila Cikgu Hashim tahu saya mendapat kepujian dalam bahasa Inggeris, sesuatu yang jarang pada ketika itu, beliau menasihatkan saya agar menangguhkan hasrat menjadi guru, sebaliknya dia berkata "kau sekolahlah.Jangan dulu jadi guru" Itulah sebabnya saya tidak jadi guru.Dulu darjah enam, boleh jadi guru.

UB: Apa perbezaan menjadi pemimpin politik dahulu dan sekarang?
DHAHA: Memang terdapat perbezaan antara pemimpin dahulu dan pemimpin sekarang. Dulu jalan perhubungan susah. Kadang-kadang orang politik dua bulan baru balik rumah kerana tiada jalan raya seperti sekarang. Apatah lagi tempatnya berjauhan.Sekarang ini senang, semua pakai kereta. Apa susah?

UB: Oh ya. Seperti yang ketahui Sukau selalu banjir? Apa pengalaman Datuk ketika menghadapi banjir?
DHAHA: Pengalaman berhadapan dengan banjir, yang berlaku hampir saban tahun di kawasan saya, boleh dikatakan satu pengalaman yang mencabar.Orang putih kata very thrill.Kalau musim banjir kita selalu turun melawat mangsa.Kampung-kampung di kawasan saya pula terletak berjauhan. Empat lima kampung, yang terletak jauh antara satu sama lain. Kalau malam pun, saya biasa melawat kampung untuk memberikan bantuan. Naik bot laju.Kadang-kadang kita takut terlanggar batang.
Kalau kita terlanggar batang, terlanggar sikit saja memang bahaya. Alhamdulillah tak ada bahaya. Kadang-kadang pula ombak begitu kuat. Syukurlah tiada kejadian yang tidak diingini berlaku.

UB: Pernahkah Datuk mengalami peristiwa-peristiwa lucu, pengalaman pahit manis dalam politik?
DHAHA: Seribu satu macam pengalaman, bahkan kalau dibukukan pun satu bukupun boleh.

UB: Antaranya?
DHAHA: Pernah satu orang, tak payahlah sebut namanya, datang mengadu menangis-nangis minta bantuan, berjumpa saya di kementerian.Dia beritahu anaknya meninggal di Hospital Queen Elizabeth. Dia minta tambang pick-up RM350 untuk tambang jenazah ke Bukit Garam dari Kota Kinabalu. Ketika itu saya mahu menghadiri mesyuarat.Kalau tiada mesyuarat, saya tentu menziarahi orang yang meninggal itu di hospital. Jadi saya berikan dia RM500 dengan perkiraan RM350 untuk bayar kereta dan selebihnya buatlah apa yang patut. Setelah menerima wang itu, orang itupun pulang. Dia ketawa-ketawa kerana dalam lif kerana sudah dapat RM500.Kebetulan dalam Lif itu, ada Kadir, pembantu saya. Tapi saya tidak marah, walaupun dia bilang anaknya mati, sebetulnya tidak ada.

UB: Pengalaman yang lucu?
DHAHA: Pernah juga orang datang, dia cari Datuk Aklee. Dia bertanya kepada saya mana Datuk Aklee? Saya tanya kenalkah dengan Datuk Aklee.Orang itu mengaku kenal. Datuk Aklee orangnya bagus. Padahal dia sedang bercakap dengan saya. Kalau saya perkenalkan diri sebagai Datuk Aklee, tentu dia rasa serba serba salah. Jadi saya katakan Datuk Aklee tiada. Saya berikan dia duit kerana dia datang sekadar minta tolong wang tambang. Saya katakan padanya, anggap saja duit itu dari Datuk Aklee.

UB: Saya difahamkan Datuk juga minat dalam bidang sukan. Apa bidang sukan yang Datuk minati?
DHAHA: Saya minat sukan bolasepak. Malah saya pernah mewakili Pasukan Sandakan dalam sukan bolasepak pada tahun 1960-an dahulu. Sekitar tahun 1962-1965. Saya memakai jersi nombor 10, bermain dalam posisi striker.

UB: Ketika di St Michael Sandakan, siapa antara rakan sekelas Datuk?
DHAHA: Oh ramai juga. Antara rakan sekelas saya ialah Datuk Syed Abdillah Hassan, Datuk Wahid Norbinsha, Datuk Hassan Alban Haji Sandukong, Datuk Railey Haji Jeffery dan ramai lagi.

UB: Siapa cikgu yang paling Datuk minati ketika di sekolah dulu?
DHAHA: Banyak cikgu yang berjasa kepada saya. Antaranya Cikgu Salleh Latun (arwah Datuk Haji Salleh Latun). Itulah cikgu yang banyak membantu kami di Sukau.Pagi petang dia mengajar kami bersama isterinya.

UB: Apa pengalaman Datuk yang boleh dikongsikan ketika bersekolah dahulu?
DHAHA: Bercakap pasal pengalaman, memanglah banyak pengalaman waktu di sekolah dahulu. Ketika sekolah dahulu, ramai di antara kami pernah tinggal di Masjid Bandar Sandakan, masjid sheikh Hasbollah At Tahiri.

UB: Kenapa Datuk tinggal di masjid?
DHAHA: Kami datang dari tempat yang jauh. Ada yang dari Kinabatangan, ada yang dari Lahad Datu dan sebagainya.

UB: Siapa antara rakan-rakan Datuk yang pernah tinggal di Masjid Sandakan?
DHAHA: Antaranya Datuk Railey, Latif Johari, Datu Harun Datu Mansur, kami sama-sama tinggal di Masjid Sandakan yang terletak di atas bukit itu, iaitu sebelum dapat asrama.
UB: Datuk masak sendiri?
DHAHA: Kami makan di pasar, bayar secara bulanan. Gerai itu milik nenek Abdillah (Syed Abdillah Hassan) disitulah tempat kami makan.
UB: Berapa lama Datuk tinggal di masjid?
DHAHA: Lama juga.Kira-kira satu tahun setengah, iaitu sebelum kami dapat asrama.

UB: Apa saja yang Datuk buat di masjid sepulangnya dari sekolah?
DHAHA: Kami membantu membersih masjid. Kami pungut duit syiling yang dibuang dalam kolam oleh orang yang bernazar. Duit itu kami berikan kepada bilal. Kalau datang orang bernazar, Sheikh Hasbollah yang biasanya membacakan doa. Tapi kalau yang datang bernazar itu perempuan yang hanya memakai skirt, kami, saya dan arwah Badron yang disuruhnya untuk membacakan doa. Ramai juga yang datang untuk membayar niat, bermacam-macam niat.

UB: Apa kebaikan tinggal di masjid?
DHAHA: Banyak manfaatnya.Kami menjadi pelajar yang rajin sembahyang.

UB: Apa agaknya nasihat guru yang masih Datuk ingat, nasihat yang boleh menjadi panduan pembaca?
DHAHA: Ada seorang guru di Australia, ketika saya belajar di sana. Mula-mula beliau bertanya, Kamu orang kaya kah? Saya kata tidak!, Dia berkata, kalau kamu jadi kaya, jangan lupa keadaan ketika kamu miskin. Itu antara nasihatnya. Ada lagi nasihatnya iaitu Kalau kamu tinggi pangkat, jangan anggap rendah orang yang berada di bawah kamu. Jangan tengok orang terlampau rendah kerana dialah yang membuat kamu tinggi...Kerana ada yang rendah maka ada yang tinggi. Kita menjadi tinggi kerana sokongan mereka. Satu lagi nasihatnya yang masih saya ingat ialah supaya kita berjimat ketika masih ada.Jangan berjimat kalau kita tiada.Berjimat semasa ada kerana kalau ketika kita tiada, apa yang kita dapat jimatkan.

Pernah satu ketika dia nampak saya melintas jalan. Ketika itu lampu merah tapi saya terus berjalan kerana ketika itu tiada kereta. Kemudian dia bertanya kepada saya kenapa saya buat begitu. Kenapa saya melanggar isyarat lampu merah.Saya beritahu saya rasa buang masa saja, lagipun ketika itu tiada kereta. Profesor itu berkata saya, "Kau ingat Aklee, lebih baik kamu buang masa daripada kamu langgar peraturan".Kalau kami selalu melanggar lampu merah, satu masa nanti kamu akan ditimpa kemalangan. Sejak hari itu, saya tidak pernah lagi melintas lampu merah.

UB: Itu bermakna masyarakat barat mempunyai disiplin yang tinggi. Bagaimana kalau menurut pemerhatian Datuk?
DHAHA: Ya, mereka mempunyai disiplin yang tinggi, hampir dalam semua aspek.Jika kita berada dalam satu barisan misalnya, kerana mahu cepat kita potong Q, kita tidak akan dilayan kalau sampai di kaunter. Itu antara contohnya, jika ada urusan, ikut barisan dan jangan cuba potong Q.

UB: Selain Australia, saya difahamkan Datuk pernah belajar di United Kingdom?
DHAHA: Di Australia, saya mengikuti kursus jangka pendek selama empat bulan di Sydney. Di UK, Saya bersekolah, mengambil jurusan pentadbiran di Teesside Polytechnic Middlesbrough. Antara rakan seuniversiti saya, Datuk Claudius Roman, Haji Jamil Atan, Yunus Ismail, Yunus Asmat, Sani sapong, Judin Mandalam, Dahali Harun, Matin Pandin, Haji Bahrin dan ramai lagi. Saya pernah terpilih sebagai Presiden Persatuan Pelajar Sabah di sana.

UB: Sepanjang berada di UK, apa pengalaman Datuk yang paling mencabar?
DHAHA: Saya teringat satu peristiwa genting ketika saya menduduki peperiksaan akhir. Ketika itu, isteri saya sakit kuat manakala di kampung, ibu saya kembali ke rahmatullah. Itu antaranya.

UB: Apa nasihat datuk kepada pemimpin-pemimpin muda?
DHAHA: Kepada pemimpin-pemimpin muda, berkhidmatlah secara dedikasi.Jangan politiking. Jangan pilih-pilih.Kita bantu apa yang termampu...apa yang terdaya. Bagi saya, saya anggap diri saya sebagai bapa, semua saya anggap sebagai anak. Dalam perjuangan kita mesti mahu ikhlas. Kalau ada masalah, selesaikan masalah dengan baik, melalui perundingan.Jangan emosi, jangan ikutkan hati, jangan gaduh sesama sendiri.