Isnin, 19 November 2012

burung yang hinggap dan monyet yang bergayut dalam lukisan pelukis Sabah

Tags




BURUNG YANG HINGGAP DAN MONYET YANG BERGAYUT DI DAHAN DALAM LUKISAN PELUKIS SABAH

Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com

BEBERAPA ekor burung hinggap di dahan pohonan yang rendang. Daunnya rimbun. Burung-burung yang lain berterbangan. Bunga-bunga berkembang mekar di tengah hutan. Ada sinar matahari. Juga tupai-tupai yang berlompatan. Eh, di sana ada burung yang entah kenapa seperti terpesona mendengar alunan sompoton.
Semua ini hadir dalam lukisan-lukisan Arthur Siowou, seorang pelukis Sabah yang tidak asing lagi.

Kisah kehidupan dalam belantara Borneo ditangkap ke dalam kanvas dan diterjemahkan dengan mata seni Arthur, pelukis dari Kampung Nambazan, Penampang yang lahir 35 tahun yang silam.

"Saya melukis untuk memperkenalkan khazanah hutan kita yang kaya," katanya dicelah-celah Pameran Lukisan Gaya Naive Sabah yang Pertama (1st Sabah Naive Artist Showcase) yang diselenggarakan di Hotel Jesselton, salah sebuah hotel tertua di ibu negeri.

Di ruang pameran yang sederhana besar itu, Arthur menjelaskan bahawa Sabah memiliki flora dan fauna yang mungkin tidak boleh didapati di tempat lain. "Saya rajin masuk hutan, selalu meredah hutan dan sering melihat burung burung," katanya yang meminati bidang seni lukis sejak kecil lagi. Arthur menandai kehadirannya dengan lukisan `The Jungle Life 1-3' Borneoan Bristlehead,Sompotin Man, Hornbills of Borneo. Kini, hasil karya lukisnya telah dipamerkan di Balai Seni Lukis Sabah, dan tidak lama lagi akan dipamerkan di Kuala Lumpur.

Selain Arthur Siowou, pelukis lain yang menyertai pameran itu ialah Jainal Anambing, Azlan Dulikab, Awang Fadilah dan Rosmaini Sunarjo.

Azlan Dulikab, pelukis dari Kampung Sokuli Telipok, mempamerkan bentuk lukisan yang menarik. Beliau gemar motif paku pakis, terutamanya lembiding. "Kenapa suka melukis lembiding?"
"Saya suka bentuknya," kata Azlan mengulas lukisan `Lemiding Sama Pakis'yang turut menampilkan monyet belanda (proboscis monkey) dalam karyanya. Watak monyet selalu muncul daripada karya Azlan,pelukis berbakat yang telah menyertai beberapa pameran di Kota Kinabalu.  Lukisan lain yang dipamerkannya ialah Selalu Ada, Mari Pulang  dan Siri My Home 1-5.

Awang Fadilah, mungkin lain daripada yang lain.Pelukis terkenal dari Kampung Masjid Menumbok ini banyak mendapatkan sumber ilham dari cerita rakyat, cerita dongeng yang berkembang dalam masyarakatnya. Kebolehannya mengolah lukisan dari sumber yang tidak biasa itu menjadikannya seorang pelukis yang layak diberikan perhatian. Mula melukis tahun 1998, Awang Fadilah pernah menyertai pelbagai pameran di Kuala Lumpur, dan pernah juga melukis untuk ilustrasi buku. Selain cerita rakyat Sabah, beliau juga melukis unsur-unsur budaya sabah, alam flora dan fauna serta pelbagai tema lain.

"Saya belajar melukis sendiri, " kata Awang Fadilah yang kini seorang pelukis sepenuh masa. Antara lukisan yang beliau pamerkan ialah siri lukisan Ajaibnya di Tanah Borneo 1-4, Harmoni di Tanah Borneo, Pemburu 1 dan khazanah di Tanah Borneo,

Bagi Rosmaini Sunarjo, lukisannya banyak menyerlahkan mengenai keindahan cara hidup di negeri ini. Bukan itu saja, beliau menterjemah kehidupan masyarakagt seharian, misalnya bagaimana bermulanya gosip, bagaimana ianya disebarkan dari mulut ke mulut, dari telinga ke telinga  dalam lukisannya yang bertajuk `Bermulanya Gossip" Lukisan-lukisannya yang lain ialah Musim Buah Musim Bahagia, Siapa yang buta dan Badang di Kinabalu.

Walaupun terburu-buru pergi kerana sesuatu urusan, Jainal Anambing yang ikut menyertai pameran itu bersama lukisannya Nabalu Rafflesia I-III, Myself at farm sempat mengambil foto bersama lukisannya yang dipamerkan dalam pameran sepanjang dua hari itu.
,
Penganjur pameran itu, Dr.Awangku Hassanal Bahar Pengiran Bagul yang juga seorang kolektor seni, berkata masing-masing pelukis mengemukakan karya bergaya naive.

"Tetapi saya mensyaratkan mereka mengemukakan karya-karya baru yang menyerlahkan  keunikan dan kelainan dalam pameran yang diadakan ini," katanya.

"Gaya Naive masih tergolong  sebagai gaya baru dalam seni catan di Malaysia dan pamderan itu bertujuan untuk membantu pelukis-pelukis memasarkan karya seni mereka," kata Dr. Awangku Hassanal yang juga pensyarah kanan di Universiti Malaysia Sabah (UMS).

"Pelancongan seni berpotensi untuk dimajukan dalam di rantau BIMP-EAGA," katanya sambil mendorong pelukis untuk terus berkarya dengan mengetengahkan pelbagai keistimewaan dan keunikan Sabah melalui karya-karya baru mereka.

Seni catan gaya naive di Sabah menampilkan kepelbagaian citra yang diolah dari subjek seperti hutan, kehidupan seharian, unsur-unsur peribumi cerita rakyat,  flora dan fauna serta pelbagai lagi warna kehidupan rakyat di negeri ini.

Melalui pameran itu,banyak karya lukisan yang telah dibeli dan ditempah oleh peminat-peminat seni dengan harga berpatutan di antara RM350 hingga RM500 bagi sebuah karya.

Sementara itu, seorang pengumpul karya seni halus, Dr.James Alin, yang juga seorang pakar ekonomi yang tidak asing lagi berkata pasaran seni halus karya artis dari Sabah walaupun masih muda tetapi kini sudah mempunyai petanda perkembangan yang memberangsangkan.

Menurutnya, tiga dekad yang lalu, artis-artis pelopor seperti Datu Mohd Yaman, Rita Rimmer, Christianne Goonting dan ramai lagi artis lain yang seangkatan dengan mereka telah mengalami kesukaran mempamerkan apatah lagi menjual dengan harga yang tinggi.
"Pada ketika itu pembeli karya-karya seni halus hanya terhad kepada sekumpulan kecil pembeli yang terdiri daripada hotel-hotel, expatriate (professional bukan warganegara Malaysia bekerja di Sabah), orang politik, ahli perniagaan dan pelancong (yang biasanya membeli karya sebagai souvenir bukannya tanda apresiasi nilai seni yang tinggi)," katanya.
Pasaran seni halus di Kota Kinabalu khasnya sudah menjadi semakin besar sejajar dengan pertumbuhan ekonominya amat pesat. Di sini sudah wujud golongan pembeli yang dikategorikan sebagai pengumpul hasil seni (arts collectors).
"Apakah yang membezakan mereka dari dengan pembeli-pembeli biasa? ," katanya dalam ulasannya yang dikirimkan melalui surat elektronik.
" Walaupun mereka datang dari pelbagai latarbelakang pekerjaan (professional , ahli perniagaan, ahli akademi dan sebagainya) tetapi mempunyai citarasa yang unik serta apresiasi seni yang mendalam.
"Motif pembelian mereka juga serupa, iaitu untuk mengumpul berdasarkan gaya-gaya tertentu (abstrak, naïve dan lain-lain) dan medium yang diminati. Mengumpulkan karya seni bagi mereka, bukannya untuk kegemaran, kepuasan diri atau simbol kekayaan dan status semata-mata, tetapi juga satu bentuk pelaburan berinsuran yang kalis inflasi dan penurunan nilai matawang," katanya.
Dr.James berkata, gologan pengumpul karya seni halus mempunyai rangkaian media sosial yang luas untuk berkongsi maklumat berkaitan dengan collectable items.
"Mereka membeli melalui orang tengah (arts dealer/house) tetapi sebaliknya lebih suka mengunjungi sendiri galeri persendirian tempatan tetap misalnya MaryJean gallery, Tianne gallery dan Borneo Sunrise Art Gallery atau pameran sekali-sekala seperti Arts Bash (yang dianjurkan oleh Dr.Awangku Hassanal seorang art dealer/art collector).
"Selain daripada itu mereka juga berkunjung ke pameran-pameran serta jual lelong seni halus di Kuala Lumpur (khasnya semasa Art Expo Malaysia), di Bali, Bandung, Singapora, Manila, Taipei dan Hong Kong," katanya..
Beliau berkata, hari ini sudah ramai artis  dari Sabah telah mengukir nama di peringkat antarabangsa. Karya artis-artis seperti Yee I- Lann (pelukis batik dan photographer terkenal), Adrian Ho (pemilik Borneo Sunrise Art Gallery), Awang Fadilah, Huang Poh Lo dan yang lainnya bukan sahaja telah memenangi pelbagai pertandingan tetapi juga menjadi buruan pengumpul, pengemar dan peminat karya seni dari luar negara.
"Di sebalik kejayaan mereka yang membanggakan ini, karya-karya mereka belum lagi mendapat tempat dan pengiktirafan dalam bentuk pameran kekal di Balai Seni Lukis Negara di Kuala Lumpur," katanya yang datang ke pameran itu bersama keluarganya.Isterinya Naomi Kato, juga seorang pelukis manakala anaknya peminat seni lukis, yang sukakan lukisan mengenai hutan di Borneo.
Meskipun masih baru, seni catan gaya naive mempunyai masa depan yang lebih baik. Berbanding negeri-negeri lain, Sabah mempunyai banyak kelebihan kerana pelbagai citra boleh diolah dari subjek seperti hutan, kehidupan seharian, unsur-unsur peribumi, cerita rakyat, flora dan fauna serta pelbagai lagi warna kehidupan rakyat di negeri ini.