Isnin, 30 Disember 2013

HIDUP BIARLAH BERJASA,KATA CIKGU LIASIN KALOH

Tags



HIDUP BIARLAH BERJASA,KATA CIKGU LIASIN KALOH

Ada masanya kalau ribut, perahu karam. Baju basah.Seluar basah. Dulu pakaian ada satu pasang saja. Ada masanya, perahu dihanyutkan arus sampai ke teluk pinang, kata Cikgu Liasin Kaloh, Presiden Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sabah.

CIKGU LIASIN KALOH dilahirkan di Pulau Usukan, Kota Belud pada 26 Jun 1959. Anak keempat dari enam adik beradik ini mendapat pendidikan awal di SRK Kulambai sehingga darjah enam. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran di SMK Arshad Kota Belud dan muncul sebagai pelajar terbaik SPM pada tahun 1976. Selepas itu,beliau melanjutkan pelajaran di peringkat diploma pertanian di UPM Kampus Semenggok Sarawak.Bagaimanapun, enam bulan kemudian beliau menerima tawaran untuk memasuki Maktab Perguruan Gaya (MPG) dari tahun 1978 hingga 1981. Selepas menamatkan pengajian di MPG, beliau ditugaskan mengajar di sekolah lamanya, SMK Arshad dari tahun 1981-1985. Pada tahun 1985, beliau melanjutkan pengajian di Universiti Pertanian Malaysia (UPM) Serdang sehingga tahun 1989.

Sekembalinya dari Semenanjung, Cikgu Liasin dilantik sebagai Kaunselor pelajar di SMK Arshad, Kota Belud dan seterusnya menjawat jawatan Penolong Kanan Pentadbiran di SMK Usukan pada tahun 1993.

Seterusnya beliau menyambung pengajian sarjana Pendidikan dalam Pengurusan dan Pentadbiran di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai,Johor. Kemudian beliau berkhidmat sebagai Pegawai Pendidikan Daerah, Kota Belud pada tahun 2001 -2003 sebelum bertukar ke Kudat pada tahun 2004 untuk menjawat jawatan Pengetua di SMK Sikuati.Pada tahun 2011 berpindah di Kota Belud sebagai Pengetua Cemerlang di SMK Narinang, Kota Belud.

Ketokohan dan kepimpinan beliau terbukti cemerlang apabila beliau dinaikkan pangkat sebagai Pegetua Cemerlang DG54 pada tahun 2011 dan sepanjang perkhidmatannya, beliau telah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang sebanyak 5 kali.

Sumbangan profesional beliau sangat terserlah apabila beliau telah banyak menghasilkan modul pembelajaran dan kecemerlangan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan. Selain itu, beliau turut menjalankan Kajian Kes dan tinjauan terutamanya berkenaan isu-isu pendidikan yang memfokuskan kajian kepada murid, ibu bapa dan kepimpinan sekolah.

Sebagai seorang kaunselor, beliau turut memberikan sumbangan tenaga dan kepakaran dalam pelbagai program motivasi di peringkat negeri dan kebangsaan untuk murid, guru dan pengetua. Beliau terlibat sebagai ahli panel sempena Konvensyen Kecemerlangan Akademik Tahun 2013 Peringkat Antarabangsa Jabatan Pendidikan Negeri Sabah.

Beliau juga melibatkan diri secara aktif dan memegang beberapa jawatan penting seperti Presiden Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sabah (PPSMS) pada tahun 2008-2014, Exco Majlis Pengetua Sekolah Menengah Malaysia (MPSM) dan Setiausaha (Pemegang Amanah) Yayasan Kemajuan Bumiputera Sabah (YKBS), Presiden Persatuan Suku Kaum Ubian Sabah (Perubah). Beliau mendirikan rumah tangga dengan Faridah Saiman dan dikurniakan 7 cahaya mata.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN sempat menemubual beliau di sebuah restoran di Harbour City, minggu lalu untuk berkongsi pengalaman beliau ketika zaman awal persekolahan sehingga kini.Ikuti petikan temubual bersama beliau pada satu tengahari.


UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit zaman persekolahan cikgu? Bagaimana cikgu ke sekolah?


CIKGU LIASIN KALOH: Dari Pulau Usukan, tempat saya dilahirkan, saya dua kali naik perahu untuk sampai ke SRK Kulambai. Saya bangun kira-kira jam 5.00 pagi. Kemudian setelah bersiap, naik perahu ke seberang. Selepas itu, berjalan kaki sejauh kira-kira 3 km. Kemudian naik perahu lagi menyeberangi sungai dari Kuala Abai ke Kulambai. Dulu tidak ada jambatan seperti sekarang. Selepas menyeberangi sungai, kami berjalan kaki lagi selama 7 km untuk sampai ke sekolah. Jika dijumlahkan, dalam sekali perjalanan ke sekolah, kami naik perahu dua kali dan berjalan kaki sejauh 10 km. Ertinya dalam satu hari kami berjalan kaki sejauh 20 km dan naik perahu sebanyak empat kali. Ada masanya kalau ribut, perahu karam. Baju basah.Seluar basah. Dulu pakaian ada satu pasang saja. Baju satu, seluar satu saja. Ada masanya, perahu dihanyutkan arus sampai ke Teluk Pinang. Kehidupan masa itu memang sengsara.


UB: Cikgu tidak takut? Terpaksa berjalan kaki ke sekolah?

LK: Kadang-kadang saya takut juga.Maklumlah masih kanak-kanak waktu itu. Kalau ternampak kereta melintas, saya lari masuk hutan. Takutkan `segaih' atau pengait, yang dikatakan pemotong kepala.


UB: Keluarga cikgu tinggal di pulau masa itu?

LK: Ya. Kami tinggal di Pulau Usukan. Masa itu, ada kira-kira 100 penduduk. Tapi tidak ramai yang ke sekolah kerana tempatnya jauh. Lagi pula masa itu, kesedaran bersekolah masih agak kurang, ditambah dengan kehidupan penduduk yang miskin. Masa itu tidak ada bekalan elektrik. Kalau belajar di rumah, terpaksa guna lampu pelita.Tiada meja, jadi terpaksalah bertiarap.Kadang-kadang sakit dada.


UB: Rupanya dulu Pulau Usukan ramai penduduk. Sekarang tidak seperti dulu.Ke mana penduduk-penduduk itu?

LK: Selepas peristiwa orang bunuh tunangnya, semua penduduk lari.Penduduk tidak dapat tidur malam kerana ada gangguan.Padahal tanah kami di sana, tanah bergeran.


UB: Selepas tamat di SRK Kulambai, di mana cikgu bersekolah menengah?

LK: Saya bersekolah di SMK Arshad Kota Belud, yang ketika itu masih meminjam sekolah Chung Hwa. Kami menyewa di Kampung Menunggui. Saya dan abang saya, Haji Guldam. Waktu itu, hanya saya dan abang saya saja yang sekolah. Saya berada dalam tingkatan satu tahun 1971. Kemudian apabila masuk tingkatan dua, kami tinggal di rumah Sabata, di kawasan tamu. Dari sana, kami berjalan kaki ke sekolah di SMK Arshad.


UB: Sampai tingkatan berapa di SMK Arshad?

LK: Mulanya sampai tingkatan tiga. Masa peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) tahun 1974, saya mendapat pelajar terbaik Kota Belud dan menjadi pelajar terbaik Sabah. Kemudian pada tahun 1975, bersama Allahyarham Datu Bandira Datu Alang, kami dihantar untuk belajar di Sekolah Menengah Syed Ahmad Arau Perlis.


UB: Mungkin ada pengalaman menarik sewaktu di sana?

LK: Di sana, saya kena keroyok. Di suruh naik atas meja dan sebagainya.Mujurlah saya dilindungi pelajar senior, sehingga saya mendapat kakak angkat, Sabariah Samad yang waktu itu belajar dalam tingkatan enam. Bagaimanapun, saya tidak lama sekolah di sana. saya jatuh sakit.Kemudian balik sekolah semula di SMK Arshad sehingga tingkatan lima. Alhamdulillah, saya sekali lagi muncul pelajar terbaik SPM tahun 1976.


UB: Kemudian, cikgu sekolah dimana selepas itu?

LK: Saya masuk Universiti Pertanian Malaysia (UPM) di Kampus Semenggok, Sarawak. Ambil diploma pertanian. Enam bulan kemudian, saya mendapat tawaran masuk Maktab Perguruan Gaya (MPG) tahun 1978 hingga 1981.


UB: Keluar dari maktab, cikgu bertugas di mana?

LK: Apabila keluar maktab, saya ditugaskan di SMK Arshad dan mengajar di sana hingga tahun 1985.

UB: Cikgu ke mana lepas itu?

LK: Saya menyambung pelajaran di Universiti Pertanian Malaysia (UPM) dari tahun 1985-1989. Tetapi selepas menamatkan pengajian, saya balik semula ke SMK Arshad dan dlantik sebagai kaunselor pelajar selama tuga tahun. Selepas itu, saya ditawarkan sebagai Penolong Kanan 1 SMK Usukan. Ketika itu, Hajah Maimunah Haji Suhaibul (kini Timbalan Pengarah Pendidikan Sabah) menjadi pengetua.


UB: Lama bertugas di sana?

LK: Saya bertugas di sana sehinggalah saya melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana pendidikan dalam bidang pengurusan dan pentadbiran. di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai. Selepas itu, saya ditawarkan berkhidmat di Pejabat Pendidikan Pantai Barat Utara (PBU) sebagai Penolong Pegawai Pendidikan. Selepas itu, saya dilantik sebagai Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) Kota Belud.


UB: Kemudian?

LK: Saya dinaikkan pangkat ke DG48 sebagai Pengetua SMK Sikuati pada tahun 2004 hingga 2010. Pada 1 November 2011, saya ditukarkan ke SMK Narinang sebagai Pengetua Cemerlang DG 54.


UB: Kalau boleh tahu, apa cita-cita cikgu sewaktu masih kanak-kanak? Pernahkah cikgu bercita-cita sebagai guru?

LK: Cita-cita saya dulu menjadi doktor perubatan. Cita-cita itu tidak kesampaian. Alhamdulillah, walaupun tidak tercapai, tetapi ada di antara anak saya ada yang kuliah dalam bidang perubatan. Mereka berjaya merealisasikan cita-cita saya menjadi doktor.


UB: Sebagai seorang anak nelayan, mungkin kehidupan sebagai nelayan memberi ilham kepada cikgu.

LK: Bapa saya nelayan. Saya pernah ikut ke laut.Saya pernah merasai pengalaman dilambung ombak. Pernah dilanda ribut. Saya fikir tidak boleh hidup di laut. Oleh sebab itu, saya menyimpan hasrat untuk merubah paradigma masyarakat agar merekan berani berubah dan melangkah ke arah kemajuan.


UB: Kami difahamkan cikgu juga banyak terlibat dalam kegiatan-kegiatan kemasyarakatan dan NGO. Boleh ceritakan sedikit?

LK: Dalam kegiatan NGO, saya dipilih sebagai Presiden Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sabah (PPSMS). Kini memasuki penggal ketiga, tahun keenam saya menjadi Presiden. PPSMS dianggotai kira-kira 214 pengetua sekolah menengah di seluruh Sabah.


UB: Apa antara matlamat perjuangan PPSMS?

LK: Antara perjuangan PPSMS ialah memperkasa perjawatan pengetua. Gred hakiki pengetua mestilah bermula daripada gred DG52 manakala Penolong Kanan (PK) Petang, PK 1, PK Ko Kum, PK HEM, dinaikkan dari DG44 ke DG48. Kami juga meminta agar jawatan pengetua cemerlang Jusa C ditambah manakala kami mahu jawatan Jusa B diwujudkan.


Kami juga menyokong penuh agar Pengarah Pendidikan Sabah diberikan kuasa autonomi dalam menjalankan tugasnya untuk memperkukuhkan lagi bidang pendidikan di negeri ini.


UB: Mungkin banyak lagi perkara yang diperjuangkan PPSMS?

LK: PPSMS juga komited dalam menjayakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dan 5 aspirasi sistem pendidikan Malaysia, iaitu Akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan.

Aspirasi pertama ialah Akses-iaitu 100 peratus enrolmen pelajar merentas semua peringkat pendidikan.

Aspirasi yang kedua ialah kualiti iaitu menjayakan cita-cita negara masuk dalam kelompok satu pertiga teratas dalam PISA.

Aspirasi ketiga ialah ekuiti iaitu 50 peratus jurang pencapaian antara bandar dan luar bandar agar dirapatkan.

Aspirasi keempat ialah perpaduan.Diharapkan perkongsian pengalaman semua rakyat Malaysia akan dapat membina perpaduan dan kelima ialah kecekapan dimana kita berhasrat memaksimumkan keberhasilan murid.

 

PPSMS komited untuk merealisasikan lima aspirasi ini. Kita komited dalam melaksanakan dan memantapkan Program JPN Sabah dalam perancangan strategik SPEED (Strategy Planning Enhances Education Dynamics) diselaraskan mengikut 11 anjakan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) khususnya lima aspirasi utama.

Selain itu, kita juga komited menjayakan Kepimpinan intruktsional Akademik Negeri Sabah (KITANI), memastikan pengetua memantapkan tahap kepimpinan ke tahap tinggi, selain itu, kita juga membantu KPI pencapaian PMR, SPM dan STPM di peringkat negeri

 
UB: Ada NGO lain?

LK: Selain itu, saya juga adalah Presiden Persatuan Suku Kaum Ubian Sabah (Perubah). Suku kaum Ubian menetap dari Labuan hingga Kudat dan kawasan pesisir pantai Timur Sabah. Saya juga Pengerusi Alumni SMK Arshad, Ahli Exco Majlis Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (MPSM), AJK Alumni UPM dan Kaunselor Berdaftar.

 
UB: Apa falsafah hidup cikgu?

LK: Bagai saya `simple' saja. Hidup biarlah berjasa. Kalau saya bantu orang, saya tidak mengharapkan balasan. Kata Buya Hamka, kita perlu mengingat apa yang orang lain beri kepada kita tapi jangan ingat apa yang kita beri kepada orang lain. Hidup biarlah berjasa, itu falsafah hidup saya.