Rabu, 18 Disember 2013

Musuh ketat saya ikan kerapu, kata Senator Datuk Jamilah Sulaiman

Tags




KETOKOHANNYA sebagai seorang pemimpin wanita yang disegani semakin terserlah apabila terpilih sebagai salah seorang Timbalan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) dalam kongres parti itu baru-baru ini. Beliau juga pernah menjadi wakil rakyat, pembantu menteri, ketua wanita dan kini merupakan salah seorang tokoh wanita yang dilantik sebagai Ahli Dewan Negara.

SENATOR DATUK JAMILAH SULAIMAN dilahirkan di Brunei. Beliau sempat bersekolah dalam darjah satu di Seria sebelum ayahnya, Sulaiman Othman kembali semula ke Pulau Labuan. Di Labuan, Jamilah bersekolah di SRK Pekan Labuan dan kemudian melanjutkan pelajaran menengah di Government English School Labuan. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran hingga memperolehi Diploma Sains Kesetiausahaan YS-ITM. Selepas itu, beliau bekerja dalam sebuah syarikat berpengakalan di Amerika Brown & Roots Sdn.Bhd selama sembilan tahun sehinggalah syarikat pelantar minyak itu menutup operasinya di negara ni. Beliau kemudian berpindah ke Sabah Shell Petrolium selama setahun setengah sebelum meletakkan jawatan apabila suaminya terpilih sebagai Wakil Rakyat pada tahun 1986. Apabila suaminya, Haji Jawawi Haji Isa kembali ke rahmatullah, beliau terpaksa menggantikan tugas suaminya sebagai wakil rakyat. Selepas menang pilihanraya kecil, beliau dilantik sebagai Pembantu Menteri Pembangunan Sosial Negeri Sabah hingga tahun 1994.

Dalam bidang politik, Jamilah mula giat sebagai Naib Ketua Wanita Parti Bersatu Sabah (PBS) dari tahun 1986-1992. Pada tahun 1992 hingga 2000, beliau dipilih sebagai Ahli Majlis Tertinggi PBS. Kemudian pada tahun 2000,beliau terpilih sebagai Ketua Pergerakan Wanita PBS hingga 2013. Dalam Kongres PBS yang lepas, beliau terpilih sebagai Timbalan Presiden PBS bagi kouta kuning.

Memandangkan sumbangan dan peranannya masih diperlukan, beliau telah dilantik sebagai Ahli Dewan Negara pada tahun 2012 hingga kini. Selain itu, beliau adalah mantan Setiausaha Majlis Bekas wakil Rakyat (MUBARAK) Sabah 2003 hingga 2013,

Beliau dikurniakan dua cahaya mata, Umi Kalsom, 34 seorang jurutera, dan Mohd Nizam, bekerja sendiri.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang untuk bersembang-sembang dengan Senator Datuk Jamilah Sulaiman di salah sebuah restoran di Api-Api Centre sambil bertanyakan mengenai pengalamannya sewaktu sekolah dan pengalaman menarik dalam hidupnya. Ikuti petikan temubual yang dijalankan dalam dialek Melayu Sabah santai sambil minum teh berkaitan sekelumit pengalaman pahit manis beliau sebagai seorang tokoh wanita yang terlibat dalam dunia politik di negeri ini.

UB: Boleh ceritakan sedikit latar belakang datuk?

DATUK JAMILAH: Saya dilahirkan di Brunei. Ibu bapa saya bekerja di Shell Brunei.Nenek saya juga bekerja di Shell. Bapa saya jumpa mama saya sewaktu bekerja di Shell. Kemudian apabila terlibat dalam kegiatan Parti Rakyat Brunei waktu itu, beliau terpaksa lari balik ke Labuan. Bapa saya berasal dari Labuan manakala ibu saya berasal dari Miri.

UB: Berapa umur datuk masa itu sewaktu pindah ke Labuan?

DATUK: Saya masih kecil. Semua kami masih kecil . Saya anak ketiga dari enam adik beradik.

UB: Di mana Datuk sekolah rendah?

DATUK: Saya sempat bersekolah dalam darjah satu di Seria. Seria adalah sebuah bandar minyak di Brunei. Selepas pindah ke Labuan, saya sambung sekolah SRK Pekan Labuan.

UB: Di mana datuk bersekolah selepas itu?

DATUK: Saya melanjutkan pelajaran di Government English School (GES) Labuan.

UB: Siapa rakan-rakan datuk sewaktu sekolah dulu?

DATUK: Antara rakan saya di Labuan dulu ialah Datuk Dr Yusof Haji Ibrahim, mantan Pengarah Kesihatan Sabah, Rozeline Chiew dan ramai lagi.

UB: Tentu banyak kenangan sewaktu sekolah di Labuan?

DATUK: Kami dulu jalan kaki ke sekolah setiap pagi. Jalan kaki kira-kira dua kilometer setiap hari. Ramai-ramai. Ada ketua barisan. Tapi yang siuk (seronok) ialah asal hujan, kami senang hati. Sebabnya tidak payah bawa buku pulang ke rumah. Malas buat kerja rumah. Bila cikgu tanya kenapa tak buat, buku tertinggal di sekolah.

UB: Seronok juga kalau hujan ya...

DATUK: Saya ingat lagi, dulu, baju, stokin, uniform, itu saja yang ada, satu pasang.Bukan macam sekarang Kerajaan ada membantu. Dulu kalau sudah hujan, pakaian habis basah. Kadang-kadang terpaksa keringkan kasut di belakang ice box (peti ais). Dulu saya masih ingat, kalau cuci kain, pakai air dalam tong drum yang dipotong separuh. Itu kain semua kena rebus. Kuar (digiling) pakai pengayuh.

UB: Rupanya datuk pernah hidup di kampung ya

DATUK: Mula-mula kami beli tanah di Labuan, jauh daripada rumah orang. Kami terpaksa angkat air dari telaga. Satu drum (tong), simpan tawas, semua kotoran air itu jatuh ke bawah.

Masa itu kami masih pakai dapur. Kami masak pakai kayu api. Ada dua batang besi kan. Dulu kami masak nasi menggunakan tungku. Nasinya sedap tapi habis masak, tangan habis kotor kena kuali.

UB: Suasana kampung dulu dan sekarang mungkin berbeza. Tak sangka datuk pernah juga angkat air dari telaga

DATUK: Kalau bulan puasa lagi teruk.Apalagi kalau musim kemarau. Terpaksa ambil air sejauh 5 km dari rumah. Sekarang tempat kami ambil air itu dekat JPJ Labuan. Apabila terdengar bunyi cengkerik atau azan maghrib, baru kami tahu waktu berbuka puasa sudah tiba. Kami tinggal di kampung Jawa. Biasanya kalau musim kemarau yang teruk, kami ambil air di telaga dekat JPJ itu. Sekarang hidup senang tapi orang makin malas kan.

UB: Dulu datuk jalan kaki ke sekolah. Tak ada kenderaan?

DATUK: Saya cuma rasa naik basikal apabila naik kelas tingkatan tiga. Hari-hari lain sama, jalan kaki. Saya cuma rasa naik basikal sewaktu naik tingkatan tiga kerana banyak extra class (Kelas tambahan). Belanja 10 sen.

UB: Apa yang diperolehi dengan 10 sen itu?

DATUK: Duit 10 sen dapat beli satu bungkus mee. Dulu ada satu orang Jawa, saya lupa namanya, jual makanan. Hati ayam 50 sen. Tapi punya sedap. Kita mahu lagi. Tapi kita hanya dapat beli, kalau musim terima gaji.

UB: Jauh juga rumah datuk dari sekolah?

DATUK: Jauh juga.Mula-mula mama saya bising.Dia kasi tahu (beritahu) bapa saya, kami tinggal tempat jin buang anak. Sebenarnya mama saya dibesarkan di Miri. Miri pada masa itu sudah membangun sebagai bandar minyak. Bekalan gas sampai ke rumah. Gas juga digunakan untuk menghangatkan reban ayam. Hinggakan untuk menghangatkan reban ayam, pasang gas. Tapi bila datang ke Labuan, arwah bapa saya kena marah oleh mama saya. Mula-mula rumah kami rumah atap saja, pakai nipah. Kami terpaksa meninggalkan Brunei kerana takut ditangkap. Bapa saya aktif dalam Parti Rakyat. Sementara itu di Labuan, ibu saya aktif dalam USNO. Bahkan ketika adik saya Rokiah kahwin, arwah Tun Said ada datang..

UB: Siapa nama bapa datuk?

DATUK: Nama bapa saya Sulaiman Osman. Ibu saya bernama Hajah Fatimah Nasir.

UB: Dari Labuan, datuk sekolah dimana?

DATUK: Selepas itu, saya melanjutkan pelajaran ke YS-ITM sehingga lulus dalam Diploma Sains Kesetiausahaan.

UB: Tidak meneruskan ke peringkat yang lebih tinggi?

DATUK: Selepas bapa meninggal, saya terpaksa kerja untuk membantu membesarkan adik-adik. Hassan kini bekerja di Shell, pernah bertugas di New Orleans, Rokiah dan Hussin, di Petronas Carigali.

UB: Mula-mula datuk kerja dimana?

DATUK: Saya bekerja di sebuah syarikat Brown & Root Sdn.Bhd, yang menjalankan kegiatan perniagaan fabrik dan kejuruteraan di pelantar minyak. Saya bekerja selama 9 tahun di sana sebelum ia menutup operasinya. Kemudian saya bekerja di Sabah Shell Petrolium selama satu tahun setengah. Selepas itu saya meletakkan jawatan.

UB: Kenapa datuk meletakkan jawatan?

DATUK: Saya meletakkan jawatan selepas arwah suami , Haji Jawawi Haji Isa saya menang dalam pilihanraya. Kami terpaksa pindah ke Kota Kinabalu.

UB: Kemudian?

DATUK: Apabila arwah suami saya meninggal, Oktober 1990, saya bertanding dalam pilihanraya kecil pada November tahun 1990. Setelah memenangi pilihanraya itu, saya dilantik sebagai Pembantu Menteri Perkhidmatan Sosial sehingga tahun 1994.

UB: Apa yang datuk selalu ingat tentang arwah?

DATUK: Beliau seorang yang prihatin, seorang yang low profile, sering merendah diri dan boleh bergaul dengan masyarakat.

UB: Sebagai seorang yang pernah menjadi pembantu menteri, mungkin ada pengalaman menarik yang boleh datuk kongsikan bersama pembaca?

DATUK: Yang paling menarik bagi saya ialah saya adalah wakil rakyat yang pertama sampai ke Long Pasia dengan berjalan kaki.

UB: Jalan kaki?

DATUK: Kami berjalan kaki tiga jam. Kami pakai kereta dari Long Miau kemudian jalan kaki ke Long Pasia.

UB: Tahun berapa tu?

DATUK: Saya tidak ingat tahun berapa.Mungkin dalam tahun 90-an. Saya seorang yang takut pacat. Saya sanggup naik perahu yang boleh muat tiga orang hanya kerana takut pacat. Pakai lampu picit. Kami melalui satu lubuk yang banyak ikan kasili besar. Segala baca saya baca. Kami sampai di Long Pasia kira-kira jam 10.00 malam.

Ada lagi pengalaman lain iaitu ketika saya ke Long Bawan.Dari Sipitang naik Twin Otter ke Ba Kelalan, kemudian selama tiga jam jalan kaki long bawan. Itu lagi teruk.

UB: Buat apa ke sana?

DATUK: Kami mengiringi pasukan bolasepak kita yang mengambil bahagian dalam pertandingan bolasepak sempena Sambutan Kemerdekaan Indonesia 17 Ogos. Itu paling saya ingat kerana terpaksa berjalan ikut lereng bukit.

UB: Ada pengalaman lucu?

DATUK: Satu ketika saya memandu land cruiser dari Sipitang ke Kota Kinabalu seorang diri untuk menghadiri mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi PBS. Tiba-tiba saya nampak tayar kereta di depan saya. Siapa punya, saya bertanya dalam hati. Masa itu tiada kereta lain. . Tidak ada orang di belakang saya pada masa itu. Saya terus menepi dan berhenti perlahan-lahan. Mujurlah saya tidak panik. Rupanya tayar kereta belakang saya tertanggal. Selepas itu, barulah saya hubungi rakan untuk minta tolong angkat tayar saya. Macam-maca sudah pengalaman saya.Nda' juga saya rasa takut (Nda'- maksudnya Tidak-dialek Melayu Sabah) .

UB: Tak rasa takut?

DATUK: Saya jarang rasa takut.Dulu saya berulang alik dari KK ke Sipitang, kadang-kadang jam 11.00 malam. Cuma saya yakin diri, yakin kepada diri saya.

Ada lagi satu pengalaman sewaktu ulang alik dari Sipitang ke KK. Pada masa itu jalan masih gravel. Sesampainya di Beaufort, cermin kereta saya pandai turun. Saya naikkan balik.Kemudian bila jumpa jalan gravel, cermin kereta terturun semula. Saya naikkan balik. Saya baca macam- macam ayat. Bila sampai rumah, rupanya setiap kali gravel, meja yang saya letakkan di belakang, tergeser lalu terkena suis menyebabkan cermin terturun.

UB: Bila datuk menceburkan diri dalam politik?

DATUK: Saya mula terlibat dalam politik pada tahun 1986. Saya dilantik sebagai Naib Ketua Pergerakan Wanita PBS Pusat.

UB: Sejak 1986 lagi datuk sudah dalam politik. Apa antara jawatan yang disandang selepas itu?

DATUK: Pada tahu 1992, saya bertanding sebagai Ahli Majlis Tertinggi PBS dan menang sehingga tahun 1994. Kemudian dari tahun 1994 hingga tahun 2000, saya menjadi Naib Presiden. Pada tahun 2000 hingga 2013, saya terpilih sebagai Ketua Pergerakan Wanita PBS tanpa bertanding. Pada tahun 2013, saya terpilih sebagai Timbalan Presiden PBS dalam Kongres PBS yang diadakan baru-baru ini.


UB: Oh ya, apa cita-cita datuk sewaktu kecil?

DATUK: Saya mahu jadi inspektor polis. Tapi bapa saya tidak benarkan anak perempuan jadi polis. Itulah sebabnya sampai sekarang saya suka tengok cerita atau filem mengenai polis, filem bercorak penyiasatan dan sebagainya.

Kadang saya suka tengok wayang di pawagam. Berbaris beli tiket...kerana di panggung , ada skrin besar, kesan bunyinya lebih kuat dan terasa.

UB: Selain itu mungkin ia satu cara juga untuk meredakan tekanan?

DATUK: Kalau saya pula, saya lebih suka kongsikan sesuatu, kalau ada yang merungsingkan. Saya tidak suka simpan sendiri.Masalah harus diselesaikan.

UB: Berbalik kepada soal yang lebih serius. Apa pendapat datuk mengenai masa depan BN di Sipitang?

DATUK: Sekarang tambah kuat. saya tengok gabungan tenaga kita ,ada ADUN ( Ahli Dewan Undangan Negeri) Ahli parlimen, ada ahli Dewan Negara, gabungan kita begitu cantik, akhirnya kita boleh dapat keputusan cemerlang dalam pilihanraya lepas.

Majoriti kemenangan BN pun meningkat. Belum pernah mendapat majoriti setinggi itu. Kombinasi, kesefahaman dan komitmen antara komponen cukup cantik.

UB: Apa motto hidup datuk?

DATUK: Kalau kita boleh bahagiakan orang lain, melakukan sesuatu yang baik pada orang, saya rasa puas. Saya suka melakukan sesuatu yang membuat kita senang hati.

Saya fikir dalam politik kita mesti tahan lasak. Politik bagi saya tidak boleh dipelajari. Ia semulajadi.

UB: Apa hobi masa lapang?

DATUK: Saya suka menanam bunga. Walaupun saya alahan dengan tanah, tapi saya suka bertanam bunga. Selain itu, saya suka kemas rumah...membersihkan rumah.

UB: Memasak?

DATUK: Saya memang suka masak. Dulu saya ada restoran tetapi terpaksa saya lepaskan kerana saya dipilih sebagai ketua wanita. Saya suka memasak kecuali ikan kerapu.

UB: Kenapa dengan ikan kerapu?

DATUK: Itu musuh ketat saya. Saya alahan. Untuk menghilangkan alahan itu, saya sudah cuba bermacam-macam cara.Makan spiriluna tiga kotak besar, nda juga hilang. Lebih bagus menghindari.Jangan lagi makan ubat-ubat, tidak berkesan juga.

UB: Selalunya ada ikan kerapu kalau ada majlis makan malam di hotel-hotel. Bagaimana datuk boleh mengelakkannya.

DATUK: Saya tidak makan ikan. Setiap kali saya pergi dinner (makan malam), anak saya selalu mengingatkan. Katanya, masih banyak makanan di dunia ini, jangan makan ikan kalau tidak pasti. Tapi kalau makan makanan laut atau ikan lain, tiada apa juga.

UB: Selain politik, apakah Datuk aktif dalam NGO juga?

DATUK: Sebelum dilantik sebagai Ahli Dewan Negara pada tahun 2012 , saya adalah Setiausaha Agung Mubarak dari tahun 2003 hingga 2012. Mubarak dianggotai oleh mantan-mantan wakil rakyat. Selain itu saya aktif sebagai Pengerusi Persatuan Wanita Anggerik yang antara tujuannya untuk kebajikan dan kemajuan wanita. Selain itu, saya juga adalah Ahli Jawatankuasa Pengguna, Skuad Pengguna Negeri.

UB: Sebagai bekas setiausaha Mubarak, mungkin banyak pengalaman yang boleh dikongsikan?

DATUK: Pada umumnya, ramai tokoh-tokoh bekas wakil rakyat , bekas pemimpin yang memiliki pengalaman yang menarik. Ramai ahli-ahli Mubarak seperti Datuk Isli Haji Siput, Haji Yahya Othman, Nawawi Budin, Datuk Askalan, Toh Puan Rahimah Stephens, Datuk Nurnikman, Datuk Christine Van Houten, Haji Moktani Lawi, Joe Ojihi Supiring, Edward Linggu, dan sebagainya., mereka ini mempunyai banyak pengalaman yang boleh dikongsikan untuk generasi muda kita.

UB: Terima kasih Datuk kerana sudi meluangkan masa bersama Utusan Borneo.

DATUK: Terima kasih atas peluang yang diberikan.Semoga bermanfaat.