Khamis, 1 Mei 2014

GEORGE SANGKIN, BANGUN JAM TIGA PAGI UNTUK KE SEKOLAH

Tags



GEORGE SANGKIN, BANGUN JAM TIGA PAGI UNTUK KE SEKOLAH

BANYAK pengalaman pahit manis kehidupan yang pernah ditempuhnya. Anak seorang petani yang terpaksa berjalan kaki ke sekolah, meredah jalan berlumpur semata-mata untuk menuntut ilmu pengetahuan. Beliau pernah berakit menyeberangi sungai yang deras untuk menjual pisang dan bermacam-macam lagi kisah penderitaan yang dialaminya. Tetapi semua ini menjadi satu pengalaman berharga kepada anak petani yang akhirnya menjadi seorang Wakil Rakyat. Bagi Datuk George Sangkin, mantan Ahli Parlimen Kota Marudu, pengalaman masa lalu memperkukuh azamnya untuk terus berbakti kepada masyarakat dan kini beliau aktif dalam kegiatan NGO.

Datuk George Sangkin dilahirkan di Tandek pada 29 Julai 1956. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kerajaan Tandek hingga lulus peperiksaan Darjah Enam pada tahun 1969. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran menengah di SMK Bandau hingga tingkatan dua sebelum berpindah ke Sekolah Menengah Advent Tamparuli. Beliau menduduki peperiksaan Lower Certificate of Education (LCE) pada tahun 1973 dan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) pada tahun 1974. Setahun kemudian beliau menduduki peperiksaan Malaysian Certificate of Education (MCE) pada tahun 1975.

George melanjutkan pelajaran di peringkat Pra-Diploma Pentadbiran Awam di Yayasan Sabah-Institut Teknologi Mara (YS-ITM) pada 1982. Selepas itu,beliau meneruskan pengajian di Amerika Syarikat dan lulus BA dalam bidang sains politik dan pengajian antarabangsa di Walsh University, Ohio pada tahun 1984. Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di University of Akron, Ohio dan lulus MA dalam sains politik dengan pengkhususan perhubungan antarabangsa pada tahun 1985.Selain itu, beliau pernah mengikuti Executive Leadership Program di Universiti Harvard pada tahun 1996.

Kerjayanya bermula sebagai guru di Sekolah Menengah Advent, Goshen Kota Marudu pada tahun 1976, Pegawai Luar Penerangan, Jabatan Penerangan Sabah (1977-1982), Pembantu Pengajar dan Penyelidik di University of Akron USA (1984-1985), Pegawai Penyelidik di Institute for Development Studies Sabah (IDS) (1986-1988), Pegawai Buruh di Jabatan Buruh Sabah (1988), Guru di Sekolah Menengah St Mary Limbahau (1989) Pegawai Kanan Pembangunan Insan Yayasan Sabah (1990), Ahli Dewan Rakyat P.168 Kota Marudu (1990-1995), Timbalan Pengerusi/Excecutive Director Penerbangan Sabah SB (1992-2006) Setiausaha Politik, Kementerian Pertanian dan Perikanan Sabah (1997-2000), Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah, Pertubuhan Peladang Kawasan Kota Marudu (2002-2014), Ahli Jemaah Pengarah, Pertubuhan Peladang Negeri Sabah (2007-2012), Ahli Lembaga Pengarah, Lembaga Industri Getah Sabah (2009-2011). Beliau juga pernah menjadi Pensyarah Sambilan di Universiti Teknologi Mara, Sabah (UiTM) dalam bidang Pentadbiran Awam dan Politik (2002-2006).

Beliau pernah menjadi Timbalan Presiden, Angkatan Keadilan Rakyat (AKAR) dari tahun 1998 hingga 2000, Penolong Pengarah Bilik Gerakan Barisan Nasional Sabah (1998-2000), PengerusiTetap Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) dari tahun 2010-2012, Pengerusi Biro Latihan dan Ekonomi PBRS (2010-2012), Naib Presiden PBRS (2011-2012), Ahli Jawatankuasa Bahagian PBRS Bahagian N13 Inanam (2011-2012), Penasihat PBRS Inanam (2011-2012).

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemubual Datuk George Sangkin pada satu pagi yang cerah di Telipok bagi berkongsi pengalamannya sejak masa kecil hingga menceburi bidang politik.Ikuti petikan temubual bersama beliau dalam ruangan Sembang Sabtu Utusan Borneo kali ini.

UTUSAN BORNEO: Terima kasih kerana sudi ditemubual. Boleh ceritakan sedikit mengenai keadaan sekolah tempat datuk bersekolah pada masa itu?

DATUK GEORGE: Sekolah kami pada masa itu sekolah papan.Lantainya tanah. Umumnya begitulah keadaan sekolah pada masa itu.

UB: Berapa jauh kedudukan sekolah dari tempat datuk?

DATUK GEORGE: Jauh juga. Ada kira-kira lapan kilometer pulang balik. Jaraknya kira-kira tiga jam perjalanan dengan berjalan kaki.

UB: Jam berapa bangun?

DATUK GEORGE: Saya bangun jam 3.00 pagi, mandi dan bersedia ke sekolah. Sebelum jam 4.00 pagi, kami sudah bertolak dari Kampung Kuranji untuk ke GPS Tandek. Jalan kaki.

UB: Seorang diri?.

DATUK GEORGE: Enam hingga tujuh orang. Kami berjalan kaki dan sampai di sekolah, hari sudah siang. Bukan ada jalan raya pada masa itu. Dulu jalan Tandek itu pada kebanyakan masa berlumpur kalau hujan, berdebu kalau kemarau.

UB: Jam berapa sampai ke rumah dari sekolah?

DATUK GEORGE: Kami sampai di rumah, hari sudah gelap. Kami terpaksa berhenti henti, singgah berteduh dalam perjalanan kerana cuaca panas. Kami juga terpaksa menyeberang anak Sungai Rasak.

UB: Mungkin ada pengalaman yang mengerikan?

DATUK GEORGE: Tidak ada juga. Memang dulu kami pernah dihadang oleh anak-anak nakal yang suka mengganggu kami. Tapi salah seorang rakan kami, Lubik bin Enjan, kini Ketua Kampung, seorang yang berani.Dia yang berani melawan budak-budak nakal itu sehingga mereka lari.

UB: Bawa bekal ke sekolah?

DATUK GEORGE: Saya hanya bawa nasi putih yang dimasak oleh ibu saya Losiah Ukir. Bekal yang disediakan untuk kami dua beradik.. Nasi yang dibungkus dengan daun memang wangi.Lauknya ikan masin dipanggang atau disalai. Dulu susah cari minyak masak. Jadi itu sajalah bekal kami ke sekolah. Kalau ada jual pisang, barulah kami dapat duit untuk bekal. Dulu dengan duit lima sen, boleh beli kuih. Masa itu, ukuran kuih yang boleh dibeli dengan harga lima sen itu agak besar. Cukup menyenangkan. Seingat saya, di sekolah dulu sekitar tahun 1964 -1966 juga ada dibekalkan minuman, susu tepung, tetap itu kadang-kadang saja ada, kadang-kadang tiada.

UB: Apa pengalaman paling menarik yang datuk alami?

DATUK GEORGE: Pengalaman paling menarik pada masa itu ialah kalau ada tamu besar di Tandek. Ada sederet kedai kayu di tepi sungai. Tamu besar itu dibuat di padang sekolah. Untuk ke Tamu Tandek itu, kami terpaksa memakai perahu kecil melalui jalan laut dari Kampung Kuranji. Dulu ayah saya, Sangkin bin Kandok, berkongsi membeli perahu enjin dengan satu keluarga Bajau. Perahu kecil enjinnya Seagull.Kami bawa pisang,nenas, labu putih untuk dijual. Dengan hasil jualan itu, saya dapat beli kasut warna putih. Hati saya begitu gembira.

Satu lagi pengalaman yang tidak dapat saya lupakan ialah ketika ikut nenek saya ke ladang. Kami `bertap' atau menunggang kerbau tiga orang. Di depan, nenek saya, di tengah, pakcik saya, Datuk Dr Haji Janatan Kandok (Pengarah Kastam Sabah) dan saya dibelakang.

UB: Apa pekerjaan utama penduduk di kampung Datuk?

DATUK GEORGE: Kebanyakan mereka bekerja sebagai petani. Ketika itu skim penanaman kelapa dan koko baru di buka. Dari hasil kelapa dan koko itulah yang kami gunakan untuk belanja ke sekolah. Saya ingat, ibu bapa saya ke kebun sejak awal pagi lagi. Ibu saya potong rumput, bersih kawasan, tanam jagung, tanam padi. Bapa saya pula jaga kelapa. Dari situlah kami dapat duit. Selain itu, harga koko pada masa itu juga agak mahal. Satu baldi kecil boleh muat sepuluh kilogram yang boleh dijual dengan harga lima hingga enam ringgit.

UB: Selain kelapa, apa jenis tanaman lain?

DATUK GEORGE: Ibu bapa saya berkebun. Menanam pisang, buah betik dan sebagainya. Kami yang tolong menjualnya. Satu tandan pisang harganya satu ringgit. Paling mahal ialah jagung. Ia boleh dijual 50 sen sekilo. Saya ingat jagung yang paling mahal. Tetapi yang paling susah ialah ketika menjualnya. Kami terpaksa menaiki rakit. Tiada talinya. Main sorong saja melepasi sungai Kanarom yang agak deras. Itu pengalaman yang paling sukar. Tapi taukeh cina itu terus bayar harganya. Itulah duit yang kami gunakan untuk ke sekolah dan biaya kehidupan seharian.

UB: Apa kenangan manis sewaktu sekolah rendah?

DATTUK GEORGE: Kalau dulu, untuk masuk ke sekolah menengah diadakan peperiksaan darjah enam. Saya ingat masa itu kami diangkut dengan lori JKR untuk menduduki peperiksaan itu di Sekolah Rendah Kuik Ming. Itulah pengalaman yang saya tidak dapat lupakan iaitu menduduki peperiksaan dengan menaiki lori JKR.

UB: Selepas itu Datuk sekolah dimana?

DATUK GEORGE: Saya bersekolah di Government Junior Secondary School, dari Bridge Class sehinggalah ke tingkatan dua .

UB: Tinggal di asrama?

DATUK GEORGE: Masa itu tiada asrama. kami terpaksa tinggal di asrama yang atapnya bocor dan basah kena hujan. Tidak kama kemudian, Balai Polis berpindah ke tempat yang baru. Jadi balai polis yang kosong itu, kami gunakan sebagai asrama. Lokasinya terletak di tempat yang strategik, dekat sungai. Akhirnya semua yang duduk di asrama yang atapnya bocor itu pintah ke bangunan lama balai polis yang telahpun ditinggalkan itu. Keadaannya lebih selesa.

UB: Masak sendiri?

DATUK GEORGE: Terpaksa masak sendiri. Dapat beras dari rumah. Bapa yang selalu hantar beras dari kampung. Tinggalkan duit. Dengan duit itu, saya beli ikan sadin. Ikan sadin itu boleh tahan tiga atau empat hari, hanya dipanaskan saja.

UB: Berapa lama tinggal di asrama?

DATUK GEORGE: Saya tinggal di asrama itu sebelum pindah ke Tamparuli, di Sekolah Menengah Advent Tamparuli.

UB: Tingkatan berapa?

DATUK GEORGE: Saya berpindah ke Tamparuli sewaktu berada dalam tingkatan 3. Antara rakan sekolah saya ialah Juil Masilong, jurutera di SESB, Dr Libin Rampasan. Mereka satu sekolah dengan saya.

UB: Siapa yang paling banyak memberikan dorongan kepada Datuk untuk belajar?

DATUK GEORGE: Orang yang paling banyak mendorong saya ialah pakcik saya Haji Omar Majun. Dia selalu datang ke rumah kami. Beliau berkawan rapat dengan ayah saya. Seorang lagi ialah Haji Zulkifli Majun. Beliaulah yang selalu berikan saya duit ketika belajar di Tamparuli. Beliau selalu singgah ke sekolah beri duit kepada saya. Masa itu, beliau ada kereta land rover.Saya masih ingat nombornya, EG 2290 Ketika itu, Haji Zulkifli bertugas sebagai pegawai luar di Yayasan Sabah. Beliau selalu berikan saya pendedahan, bagaimana mahu menjadi pegawai kerajaan, bagaimana cara berpakaian dan sebagainya. Orang yang berpakaian cantik dianggap ada kebolehan, tinggi sekolahnya. Orang yang berpakaian lawa, orang itu memang ada kebolehan, begitulah tanggapan orang-orang kampung pada masa itu.

UB: Bagaimana Datuk terdorong untuk bergiat dalam bidang kepimpinan?

DATUK GEORGE: Rumah saya di kampung terletak berdekatan dengan Pusat Latihan Pertanian. Setiap kali ada kursus yang diadakan di pusat latihan itu, orang kampung selalu dijemput hadir dalam majlis perasmian atau penutupan. Saya suka dengar orang yang pandai bercakap. Ada kebolehan berpidato. Selain itu, dalam majlis penutupan itu, biasanya ada persembahan lagu-lagu. L Matambai nama kugiran itu. Apabila melihat pegawai berucap atau bercakap, timbul minat saya untuk menjadi seorang pemimpin.

UB: Apa cita-cita Datuk dahulu?

DATUK GEORGE: Cita-cita saya adalah menjadi Pegawai Daerah. Tapi bapa saya cakap, saya tidak boleh jadi pegawai kalau tidak tinggi sekolah. Mahu jadi pegawai katanya mesti mahu tinggi sekolah.

UB: Selepas tamat persekolahan, Datuk kerja sebagai apa?

DATUK GEORGE: Selepas tamat MCE pada tahun 1975, saya menjadi guru sandaran di Sekolah Menengah Advent Goshen, Kota Marudu pada 1976. Selepas itu, saya bertugas sebagai Pegawai Luar Penerangan, di Jabatan Penerangan Sabah pada tahun 1977 hingga 1982. Kemudian saya melanjutkan pelajaran di Walsh University Amerika Syarikat hingga 1984. Selepas itu , saya menjadi Pembantu Pengajar dan Penyelidik di University of Akron Ohio, Amerika Syarikat dalam tahun 1984 hingga 1985 sambil melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana MA dalam bidang Sains Politik dengan pengkhususan dalam Hubungan Antarabangsa di universiti itu.

UB: Selepas tamat MA, dan kembali ke tanahair, datuk kerja sebagai apa?

DATUK GEORGE: Sekembalinya ke tanahair, saya bekerja sebagai Pegawai Penyelidik di IDS dari tahun 1986 hingga 1988. Pada tahun 1988 juga, saya menjadi Pegawai Buruh di Jabatan Buruh Sabah. Kemudian pada tahun 1989, saya menjadi guru di Sekolah Menengah St Mary,Limbahau Papar. Ketika sedang mengajar itu tiba-tiba saya mendapat panggilan dari Yayasan Sabah dan keesokan harinya dikehendaki melapor sebagai Pegawai Pembangunan Insan Yayasan Sabah.

UB: Selepas itu?

DATUK GEORGE: Tidak lama selepas itu pilihanraya parlimen diadakan. Tahun 1990. Masa itu kami berkumpul di rumah Dr Jeffery Kitingan, iaitu rumah rasmi Pengarah Yayasan Sabah di Likas. Kami mengadakan mesyuarat pada malam itu, mesyuarat yang berkaitan dengan pembangunan insan. Kira-kira 7.00 malam. Masa itu, antara yang hadir ialah Puan Juliana Siton, Dr Lungkiam Dambul dan ramai lagi. Saya sedang mencatat minit mesyuarat, duduk di lantai berdekatan pengerusi mesyuarat ketika telefon berdering. Tiada yang berdiri menyambut telefon itu kerana telefon di rumah Dr Jeffery. Kemudian beliau bangun dan menyambut telefon itu sambil tengok saya. Selepas itu, beliau memberitahu saya Huguan Siau, Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan minta saya ke rumahnya untuk di temuduga sebagai calon. Saya terus bergegas ke rumahnya, menaiki kereta proton saya.Ketika saya datang, orang ramai sudah berkumpul. Saya terus diminta masuk kerana saya sedang ditunggu. Pendek cerita, beliau memilih saya menjadi calon dan meminta saya balik ke Kota Marudu memaklumkan YB Saibul Supu untuk persediaan pilihanraya.

Saya terus pulang keesokan harinya, cari YB Saibul Supu, ADUN Tandek masa itu, bagi meminta nasihat dan beliau menjadi Pengarah Gerakan Pilihanraya Parlimen masa itu. Dalam pilihanraya itu, saya menang dengan majoriti yang agak membanggakan. Masa itu belum banyak graduan di Kota Marudu, atau empat lima orang sahaja. Barangkali kerana tugas saya yang selalu berhubungan dengan orang ramai, maka saya dipilih sebagai calon. Begitulah ceritanya.

UB: Selain politik, Datuk juga aktif dalam Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kota Marudu. Agak menarik juga kerana datuk masih sanggup berbakti kepada masyarakat peladang walaupun tidak lagi menjadi wakil rakyat. Apa sebabnya?

DATUK GEORGE: Saya orang kampung. Sewaktu kecil dahulu saya selalu ikut bapa saya ke tamu besar.Saya melihat banyak tanaman seperti pisang, kelapa, koko, jagung, padi . Jadi saya amat memahami mengenai sukaduka seorang petani atau peladang. Saya minat NGO ini, kerana ia satu pertubuhan yang boleh bantu petani, peladang dan sebagainya. Masih ramai yang perlukan bantuan untuk meningkatkan pendapatan, bukan sekadar untuk `cukup makan' tetapi ada perubahan untuk meningkatkan taraf hidup.

Saya menjadi ahli peladang PPK Kota Marudu sekitar tahun 2000. Pada tahun 2002 hingga kini, saya menjadi Ahli Lembaga Pengarah PPK Kota Marudu, yang mempunyai ahli sekitar 3,300 orang majoritinya penanam padi, gatah, kelapa sawit. PPK Kota Marudu juga sudah mengajukan permohonan untuk mendapatkan tanah seluas 500 ekar untuk diusahakan. Dari segi keuntungan perniagaan,Setiap tahun PPK Kota Marudu dapat menjana kira-kira RM150,000 untuk bersih dengan `business volume' sebesar 3 hingga 4 juta setahun.

Selain menjadi Pengerusi AJP PPK Kota Marudu, saya menjadi Ahli Jemaah Pengarah Pertubuhan Peladang Negeri Sabah dari tahun 2007-2012. Selain itu, saya juga menjadi Ahli Lembaga Pengarah, Lembaga Industri Getah Sabah dari tahun 2009 hingga 2011.

UB: Mungkin datuk boleh cerita sedikit kejayaan PPK Kota Marudu?

DATUK GEORGE: PPK Kota Marudu memenangi banyak anugerah itu Pertubuhan Peladang Jaya Peringkat Negeri 2003. Pada tahun 2013, salah satu unit PPK di Kota Marudu iaitu Unit Goshen terpilih sebagai Unit PPK Terbaik Negeri Sabah . Seorang ahli PPK Kota Marudu juga terpilih sebagai Peladang Wanita Jaya Terbaik Negeri Sabah.

UB: Tahniah kerana berjaya memimpin PPK Kota Marudu dengan baik. Akhir sekali, apa harapan Datuk?.

DATUK GEORGE: Saya berharap hasil daripada keserasian antara pemimpin peladang,hubungan baik dengan pemimpin kerajaan, kerjasama dengan agensi dan jabatan kerajaan, kita mampu melonjakkan lagi pencapaian PPK Kota Marudu. Banyak yang perlu diperjuangkan lagi untuk meningkatkan lagi martabat ahli PPK Kota Marudu. Sebab itu, saya masih menawarkan diri untuk memimpin demi untuk menjayakan matlamat PPK dalam memperjuangkan kepentingan petani dan peladang di negeri ini.