Isnin, 7 April 2014

HAJI GHULABDIN:BUKAN SENANG BERSENANG-SENANG

Tags



 

HAJI GHULABDIN:BUKAN SENANG BERSENANG-SENANG

BUKAN senang bersenang-senang, kata seorang tokoh masyarakat dari Tuaran, Haji Ghulabdin Enjih. Walaupun susah mencari senang tapi paling senang mencari susah, katanya. Oleh itu, di kala kita senang, jangan lupakan mereka yang susah. Mungkin kerana kata-kata itu, beliau memberikan hampir separuh usianya untuk berbakti kepada masyarakat. Bukan untuk bersenang-senang melainkan untuk menikmati kehidupan pahit manis bersama masyarakat.

HAJI GHULABDIN ENJIH lahir di Kampung Kota, Tuaran pada 20 Ogos 1957. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Bolong sebelum menduduki bangku sekolah menengah di SM St John Tuaran dan SMK Badin Tuaran.

Sebaik tamat persekolahan pada 1979, beliau terus melibatkan dalam pergerakan belia. Bermula dari kampungnya, beliau menubuhkan Persatuan Budaya Seri Kota selain bergiat aktif dalam Pertubuhan Belia Kebangsaan Sabah (SANYA). Haji Ghulabdin pernah dilantik sebagai Setiausaha Badan Penyelaras Sanya Tuaran sebelum diberi kepercayaan sebagai Pengerusi Penyelaras Sanya Tuaran dari tahun 1981 hingga 1990. Selepas itu, beliau menjadi Ahli Majlis Tertinggi Sanya pada 1997-2000.

Selain itu, beliau juga melibatkan diri dalam pergerakan koperasi. Selain menjadi Ahli Lembaga Pengarah Koperasi Serbaguna Sanya Berhad (KOSAN) sejak tahun 1999 hingga sekarang dan pernah menjadi Timbalan Pengerusi Kosan selama dua penggal iaitu pada tahun 2005- 2007 dan 2010 - 2013, beliau juga terpilih sebagai Ahli Lembaga Pengarah Koperasi Kita Sabah (KITA) sebuah koperasi yang menumpukan perhatian kepada perladangan seperti menanam ubi kayu, serai dan gaharu dan dipengerusikan Mantan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Harris Salleh.

Ghulabdin juga pernah menjadi Ahli Lembaga Pengarah Lembaga Pembangunan Perumahan Sabah (LPPB) dari tahun 2010-2013.

Selain aktif dalam kegiatan belia dan masyarakat, Haji Ghulabdin juga adalah seorang penulis. Beliau menulis sejak 1981 dan karyanya tersiar di pelbagai media tempatan dan nasional. Puisi-puisinya pernah tersiar di Berita Minggu dan Dewan Sastera. Dalam bidang drama, beliau pernah menjadi Pengarah Drama Terbaik daerah Tuaran pada 1982. Selain itu, beliau juga aktif dalam bidang keibubapaan dan menjadi Pengerusi PIBG SRK St John dari tahun 1999 hingga sekarang, Pengerusi KawasanRukun Tetangga (KRT) Kampung Kota Tuaran dari tahun 2000 hingga 2014.

Sumbangan beliau dalam bidang nasyid tidak kurang pentingnya. Pada tahun 2005, beliau menjadi pengurus kumpulan Tazkirah manakala pada tahun 2006, beliau menjadi pengurus Kumpulan Isbat. Kedua-dua kumpulan nasyid yang terpilih mewakili negeri Sabah ini muncul juara di peringkat kebangsaan.

Haji Ghulabdin pernah berkhidmat di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Sabah (KKBS) pada 1984-1990. Selepas itu, beliau dilantik sebagai Pegawai Perhubungan Ahli Parlimen Tuaran Datuk Monggoh Orow pada tahun 1990 hingga 1994. Sekali lagi beliau dilantik sebagai Pegawai Perhubungan Parlimen Tuaran, Datuk Wilfred Madius Tangau pada tahun 1999-2004 dan kemudian dilantik sebagai Setiausaha Akhbar kepada Datuk Haji Hajiji Haji Mohd Noor di Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan pada tahun 2004 hingga melepaskan jawatan pada tahun 2010.

Dalam kerjayanya dalam politik pula, beliau pernah menjadi Setiausaha Bahagian Berjaya, Timbalan Ketua Pemuda PBS Bahagian Tuaran, Ketua Penerangan UMNO Tuaran sebelum bertanding sebagai calon parlimen Tuaran mewakili PKR.

Atas jasa-jasanya, beliau dikurniakan Bintang Setia Kinabalu (BSK) pada tahun 1999 dan Ahli Darjah Kinabalu (ADK) pada tahun 2002.

Beliau mendirikan rumah tangga dengan Suzanne Bangih @ Siti Nurulhizan berketurunan Dusun Lotud Tuaran dan dikurniakan 7 cahayamata Sohbierah @ Obie, Mhd Fitri, Shaziella, Shaierah, Shafinaz, Mohd Fikri Aidid dan Mohd Fathi Adib

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN berpeluang menemubual beliau dalam satu pertemuan yang tidak dijangka di salah sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur ketika sama-sama berada di ibu negara baru-baru ini.Ikuti petikan temubual bersama personaliti yang mengisi ruangan Sembang Sabtu Utusan Borneo kali ini.

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang tuan?

HAJI GHULABDIN ENJIH: Saya dilahirkan di Kampung Kota, Tuaran pada 20 Ogos 1957, iaitu sebelas hari sebelum Semenanjung Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Saya adalah anak ketiga dari enam adik beradik. Ayah saya Enjih bin Logong manakala ibu saya , Azizah binti Anjam seorang suri rumah. Ayah saya meninggal ketika saya berusia tujuh tahun. Ketika itu saya bersekolah di SRK Bolong Tuaran. Selepas itu, saya melanjutkan pelajaran di SM St John Tuaran, satu-satunya sekolah aliran Inggeris di Tuaran. Sekolah itu melahirkan ramai tokoh hebat seperti Datuk Haji Hajiji Mohd Noor, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Dr Zaki Haji Gusmiah, mantan ADUN Sukau, pernah menjadi Presiden Sanya dan kini seorang ahli korporat yang berjaya, Haji Ansari Abdullah, seorang peguam terkemuka dan ramai lagi.

Saya juga pernah bersekolah di SMK Badin Tuaran walaupun tidak lama.

UB: Selepas tamat persekolahan, di mana tuan bekerja?

HGE: Saya bekerja di Kementerian Belia dan Sukan Negeri Sabah (KKBS) dari tahun 1984 hingga 1990. Selepas itu, saya bertgas sebagai Pegawai Perhubungan Parlimen Tuaran ketika Datuk Monggoh Orow menjadi Ahli Parlimen Tuaran dari tahun 1990 hingga 1994. Kemudian, apabila Datuk Wilfred Madius Tangau menjadi Ahli Parlimen Tuaran, sekali lagi saya dilantik sebagai Pegawai Perhubungan Parlimen iaitu dari tahun 1999 hingga 2004. Selepas itu, saya dilantik sebagai Setiausaha Akhbar Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Haji Hajiji Haji Mohd Noor pada tahun 2004 sebelum melepaskan jawatan pada tahun 2010.

UB: Bagaimana tuan terlibat dalam persatuan belia?

HGE: Saya aktif dalam persatuan belia sejak dari kampung lagi. Saya juga aktif dalam kegiatan kebahasaan dan kebudayaan sejak dari kampung. Saya mula bergerak melalui Persatuan Budaya Seri Kota pada tahun 1979. Selain itu, saya juga aktif dalam Pertubuhan Kebangsaan Belia Sabah (SANYA) sejak 1981 dan dipilih sebagai Setiausaha Badan Penyelaras Sanya Tuaran sebelum dipilih sebagai Pengerusi Penyelaras Sanya Tuaran hingga 1990. Saya merasa dekat dengan golongan belia. Sudah tentu saya dapat menyelami keperluan belia melalui kegiatan dan program-program belia yang diadakan. Jika sesebuah negara ingin maju dan mahu menata masa depan yang cerah, maka pembinaan dan pembangunan belia perlu diberikan keutamaan.

UB: Khabarnya tuan juga terlibat dalam kegiatan budaya. Boleh kongsikan pengalaman dengan pembaca?

HGE: Seperti yang katakan sebelum ini, saya aktif dalam kegiatan budaya sejak tamat persekolahan. Saya menubuhkan Persatuan Budaya Seri Kota. Kami menyertai pertandingan drama dan tarian di Tuaran. Saya pernah dipilih sebagai Pengarah Drama Terbaik Daerah Tuaran melalui drama bertajuk `Protes', sekaligus mewakili Tuaran di Peringkat Pantai Barat Utara (PBU). Selepas itu, saya aktif dalam Badan Bahasa Sabah (Bahasa) Tuaran, sebelum itu, saya pernah aktif dalam Gapura. Saya terlibat dalam bidang penulisan sejak tahun 1981. Karya-karya saya pernah tersiar dalam pelbagai media termasuk di Majalah Dewan Sastera Berita Minggu, Borneo Buletin di Brunei dan semua akhbar tempatan di Sabah Sampai sekarang saya aktif dan memberi dukungan dalam bidang kebudayaan dan kesenian.

UB: Dalam profail tuan itu, ada disebutkan bahawa tuan juga menjadi Pengerusi PIBG SRK St John Tuaran. Sejak bila tuan melibatkan diri dalam bidang keibubapaan?

HGE: Sebelum itu, pada tahun 1990, saya pernah jadi Pengerusi PIBG Sekolah Ugama Islam (SUI) Tuaran. Kemudian saya terpilih sebagai Pengerusi PIBG SRK St John Tuaran, paling lama iaitu lebih 10 tahun dari tahun 1999 hingga sekarang. Melalui PIBG, saya dapat menyelami perasaan ibubapa yang kurang berkemampuan kerana saya juga pernah mengalaminya. Ayah saya meninggal dunia ketika saya berusia tujuh tahun. Ibu saya bertungkus lumus membiayai persekolahan kami walaupun beliau mencari nafkah sebagai penjual ikan di pasar besar Tuaran.

UB: Mungkin ada pengalaman menarik ketika bersekolah dahulu?

HGE: Ketika sekolah rendah, darjah satu ketika itu, kami tidak berkasut. Kami berjalan kaki ke sekolah dengan hanya kaki ayam. Kami biasa berkaki ayam ke sekolah. Ketika dapat beli kasut, kadang-kadang kasut dijinjing sehingga dipakai dekat sekolah,oleh kerana kami sudah terbiasa berkaki ayam.

UB: Apa beza anak-anak dahulu jika dibandingkan dengan sekarang?

HGE: Kebanyakan anak-anak kampung pada masa itu dibelit kemiskinan. Kemiskinan tidak memberi fikiran yang lebih terbuka. Mereka bukan tidak bijak tetapi keadaan pada masa itu kurang menggalakkan.Kemampuan ibu bapa agak terbatas. Tetapi sekarang pelbagai kemudahan pendidikan sudah disediakan. Kalau ada ibubapa yang tidak menyekolahkan anak-anak mereka, itu ertinya mereka tidak bertanggungjawab. Ibu bapa tidak bertanggungjawab kalau tidak pedulikan pendidikan anak-anak mereka.

UB: Okey. Sejak bila pula tuan melibatkan diri dalam gerakan koperasi?

HGE: Saya melibatkan diri dalam pergerakan koperasi sejak tahun 1990-an. Saya menjadi Ahli Lembaga Pengarah Koperasi Serbaguna Sanya Berhad (KOSAN) sejak tahun 1999 hingga sekarang . Selain itu saya pernah menjadi Timbalan Pengerusi Kosan selama dua penggal iaitu pada tahun 2005- 2007 dan 2010 - 2013. Melalui koperasi, kita dapat menyediakan kira-kira 600 peluang pekerjaan dimana 300 daripadanya diisi oleh ahli-ahli Kosan sendiri.

Saya juga terpilih sebagai Ahli Lembaga Pengarah Koperasi Kita Sabah (KITA) sebuah koperasi yang menumpukan perhatian kepada perladangan seperti menanam ubi kayu, serai dan gaharu dan dipengerusikan Mantan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Harris Salleh.

Melalui penglibatan dalam koperasi ini, saya berpeluang melawat koperasi-koperasi di seluruh Malaysia, Singapura, Indonesia. Selain itu, saya berpeluang melawat China, Kampuchea, Vietnam, Thailand, Hong Kong, Korea, Australia dan sebagainya.

UB: Jika tidak silap, tuan juga pernah menjadi pengurus kumpulan nasyid yang pernah dinobatkan sebagai juara peringkat kebangsaan?

HGE: Secara kebetulan, saya terlibat menubuhkan kumpulan nasyid di Tuaran, bertujuan untuk menyemarakkan dan mengangkat martabat nasyid di Sabah. Alhamdulillah, kumpulan nasyid Tazkirah mewakili Sabah pada 2005 manakala Kumpulan Isbat mewakili Sabah tahun 2006. Kumpulan nasyid itu dianggotai belia dan beliawanis Kampung Kota Tuaran, dan mereka merasa bertuah dan bangga kerana terpilih sebagai juara pertandingan nasyid peringkat kebangsaan.

UB: Mungkin ramai juga yang ingin tahu, bagaimana tuan beralih arah? Maksud saya jika menjejaki sejarah perjuangan tuan dalam politik? Sejak zaman Berjaya, PBS, UMNO dan tiba-tiba bertanding sebagai calon pembangkang di Tuaran? Boleh ceritakan sedikit?

HGE: Saya lihat ada beberapa perkara yang terlepas pandang. Banyak keperluan yang rakyat kita inginkan terutamanya yang berkaitan hak-hak tempatan. Ini yang terlepas pandang oleh kerajaan. Kita bersedia untuk menyuarakan perkara-perkara untuk manfaat dan kebaikan rakyat.Barangkali kerana selama ini kita sentiasa berinteraksi dengan rakyat, maka kita dapat menyelami aspirasi, suka duka mereka. Mungkin itulah sebabnya saya terpilih sebagai calon PKR, sesuatu yang saya sendiri tidak jangka kerana ramai lagi pemimpin yang layak. Namun setelah diberi kepercayaan, di sebalik kekangan dana, jentera dan pelbagai kekangan yang kita hadapi, saya mendapat sokongan yang boleh dibanggakan, `solid' iaitu sebanyak 2,662 undi.

UB: Ke mana hala perjuangan selepas ini?

HGE: Walaupun kurang bernasib baik, kita akan teruskan perjuangan untuk memastikan hak-hak rakyat tempatan terus terjamin. Saya akan terus menyuarakan perkara-perkara untuk kepentingan rakyat. Kita mahu menjadi pembangkang berintegriti, bukan yang membuta tuli. Kita sokong apa apa program kerajaan yang bawa kebaikan kepada rakyat. Tapi kita akan terus perjuangkan pelbagai keperluan rakyat di negeri ini.

UB: Apa diantaranya?

HGE: Misalnya kita harus membela nasib peniaga kecil, menyediakan premis perniagaan untuk mereka menjalankan perniagaan. Apa yang kita lihat, jika kita berkunjung ke pasar-pasar, peluang perniagaan untuk rakyat tempatan agak terhad, dan kini hampir dikuasai oleh yang bukan tempatan.

Kita lihat ada di kalangan rakyat tempatan berniaga di kaki lima kedai.Nasib mereka patut diberikan oleh pihak berkuasa. Selain itu, kita lihat walaupun banyak kemudahan infrastruktur yang dibina oleh kerajaan, tidak dapat dinafikan bahawa banyak lagi yang perlu dibina dan dilengkapkan,mesti selari dengan arus perubahan masa yang kita hadapi sekarang. Itu yang perlu. Masih banyak lagi kemudahan infrastruktur seperti kemudahan jalanraya yang perlu dinaiktaraf. Sekarang bukan masanya bersenang-senang.Kita juga bangkitkan mengenai keperluan untuk lebih banyak rumah yang boleh dimiliki oleh rakyat. Kita harus mengurangkan beban rakyat. Ada yang tinggal di rumah sewa dan menyewa terus menerus. Sepatutnya mereka dapat rumah sewa beli, dimana selepas tempoh tertentu, mereka dapat memiliki rumah itu.

UB: Ya, saya teringat puisi tuan mengenai bukan senang bersenang-senang? Mungkin ada maksud yang tersirat?

HGE: Bukan senang bersenang-senang. Perlu perjuangan untuk bersenang-senang.Bukan senang untuk memberi kesenangan kepada semua orang. Walaupun kita lebih suka semua orang dapat kesenangan. Bila sudah senang, jangan lupa rakyat.Mesti ingat kepada rakyat. Bukan senang mencari senang tetapi paling senang mencari susah.Kerana itu, kita harus ingat bila senang, jangan kita lupa orang yang pernah membantu menaikkan kita.

UB: Nampaknya tuan banyak terlibat dalam kegiatan yang bercorak kemasyarakatan sejak dulu lagi. Mungkin ada faktor yang mendorong tuan untuk banyak terlibat dengan masyarakat?

HGE: Dari dulu memang saya berkawan. Itu mungkin sifat semulajadi saya. Saya suka membantu asalkan ada peluang untuk membantu.