Ahad, 26 April 2015

MARMOH, PERSONALITI YANG GIGIH BERUSAHA

Tags



MARMOH, PERSONALITI YANG GIGIH BERUSAHA



WALAUPUN sibuk dengan tugas hakikinya sebagai pengetua sekolah, Cikgu Marmoh Kasman masih mampu menghasilkan karya kreatif iaitu puisi dan cerpen. Beliau adalah seorang pengetua sekolah di Malaysia yang juga dikenali sebagai seorang penulis. Baru-baru ini, buku Kumpulan Puisi Jernih Diri terbitan ITBM terpilih sebagai salah satu buku yang terlaris di Malaysia.Perjalanan hidupnya penuh warna. Walaupun terpaksa berhenti sekolah setakat tingkatan empat tetapi Marmoh masih mampu memasuki universiti Malaya setelah berjaya lulus STP sebagai calon persendirian.


MARMOH KASMAN dilahirkan di Kudat, Sabah pada 31 Disember 1959. Beliau memperolehi ijazah Sarjana Muda Sastera Dengan Kepujian dari Universiti Malaya, Kuala Lumpur pada tahun 1986 dalam Jurusan Pengajian Islam dan Sejarah. Beliau juga memperoleh Diploma Pendidikan dari universiti yang sama dan dalam jurusan yang sama pada tahun 1987. Beliau berkhidmat sebagai guru siswazah sejak tahun 1987. Kini, beliau bertugas sebagai pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Marudu II, Sabah.

Beliau melibatkan diri dalam arena penulisan puisi dan cerpen sejak tahun 1993. Karya-karyanya diterbitkan di pelbagai media massa di Malaysia seperti Wadah, Jendela Sabah, Borneo Mail, The Borneo Post, Utusan Borneo, New Sabah Times, Daily Express dan Berita Minggu. Cerpennya yang berjudul "Doa" telah tersiar di majalah Bahana (Brunei Darussalam) keluaran Disember 1995.

Karya-karya puisinya termuat dalam antologi puisi "Qiam" (Kota Kinabalu : Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah (DBPCS) & Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS), 1995), "Tasbih Rindu" (Kota Kinabalu : DBPCS, 1998), "Peta Seniman" (Kota Kinabalu : DBPCS, 1998), "Cahaya" (Kota Kinabalu : DBPCS & Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), 2000), "Lautan Asyik" (Kota Kinabalu : Badan Bahasa Sabah, 2000) "Tasbih Hayat" (Kota Kinabalu : DBPCS & JHEAINS, 2001), "Iktikaf" (Kota Kinabalu : Jawatankuasa Kecil Mahrajan Sastera Islam Sabah XVII, 2003), "Nyanyian Iman" (Kota Kinabalu : DBPCS, 2004), "Hadrah Cinta" (Kota Kinabalu : DBPCS, 2005), dan dalam kumpulan puisi perseorangan "Jernih Diri" (Kuala Lumpur: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia, 2015) .

Karya-karya cerpennya termuat dalam antologi cerpen "Sangkar Demokrasi" (Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), 2001), "Aki Sompoton 3" (Kota Kinabalu : DBPCS, 2008), "Nembilu" (Kota Kinabalu : DBPCS, 2008) dan dalam kumpulan cerpen perseorangan "Lingkaran Takdir" (Kota Kinabalu : DBPCS, 2012).

Beliau pernah menerima beberapa anugerah, iaitu,

Pemenang Peraduan Menulis Puisi Berunsur Islam Peringkat Negeri Sabah anjuran MUIS / JHEAINS / DBPCS pada tahun-tahun 1994, 1998, 2000, 2001, 2003, 2004 dan 2008; Pemenang Peraduan Menulis Puisi Ramadan Peringkat Negeri Sabah Tahun 1998 anjuran Ikatan Penulis Sabah; Pemenang Hadiah Sastera Sabah bagi tahun 1996/1997 dalam kategori cerpen menerusi cerpen "Kehilangan"; Pemenang Saguhati Sayembara Menulis Puisi Sempena Bulan Kemerdekaan Peringkat Negeri Sabah Tahun 2007 anjuran DBPCS" ; Pemenang Naib Johan Sayembara Menulis Cerpen Sempena Bulan Kemerdekaan Peringkat Negeri Sabah Tahun 2007 anjuran DBPCS menerusi cerpen berjudul "Tanah Pusaka" ; dan Pemenang Saguhati Peraduan Menulis Puisi Islam Sempena Maal Hijrah Peringkat Negeri Sabah Tahun 2011 anjuran JHEAINS.

Selain daripada itu, beliau juga aktif dalam persatuan. Beliau memegang jawatan sebagai Pengerusi Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sabah (PPSMS) Cawangan Kota Marudu bagi penggal 2010/12, 2012/14 dan 2014/16. Pada masa yang sama, beliau secara otomatis memegang jawatan Exco PPSMS peringkat negeri. Di samping menjalankan aktiviti-aktiviti PPSMS, setiap tahun beliau menghadiri persidangan pendidikan di peringkat negeri dan kebangsaan.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN sempat bersembang-sembang dengan beliau padasatu pagi yang cerah di salah sebuah restoran terkemuka di ibu negeri. Ikuti petikan temubual besama beliau mengenai sedikit pengalaman hidupnya.

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latarbelakang cikgu?

MARMOH: Saya lair di Kudat pada 31 Disember 1959.Saya anak ke empat dari enam adik beradik.

UB: Dimana tuan menduduki sekolah rendah?

MARMOH: Saya mula bersekolah rendah di SRK Bandau, sekarang namanya SRK Pekan Kota Marudu. Tempat kami tinggal itu di Kampung Marudu Laut. SRK Bandau terletak di seberang sungai. Saya jalan kaki ke sekolah setiap hari. Kira-kira sepuluh minit.

UB: Tamat darjah enam, dimana tuan bersekolah menengah?
MARMOH: Saya bersekolah di SMK Bandau dari tahun 1966 hingga 1971. Waktu itu

SMK Bandau masih dikenali sebagai GJSS Bandau sebelum Cikgu Sabli Mohiddin mencadangkan agar nama sekolah itu diubah..Masa itu saya berekolah BridgeClass atau kelas peralihan. Pelajar-pelajar sekolah Melayu yang ingin melanjutkan pelajaran ke sekolah menengah terpaksa ikut bridge class. Selepas itu saya belajar aliran Inggeris sampai tingkatan tiga.

UB: Masih ingat rakan sekelas?

MARMOH: Antaranya Cikgu Geoffery. Sekarang sudah di KL

UB: Selepas itu, tuan sekolah dimana?

MARMOH: Saya bersekolah di Maktab Sabah. Bagaimanapun saya terpaksa berhenti setakat tingkatan empat kerana keadaan tidak mengizinkan. Keluarga saya susah. Saya terpaksa balik kampung.kerana tiada lagi tempatboleh menumpang.Kerja tidak tentu tetapi hasrat belajar tidak pernah pada. Saya mengambil SPM beberapa kali sebelum lulus, begitu juga dengan peperiksaan STPM. Saya ambil secara persendirian.

UB: Mengapa tuan berhenti sedang keputusan peperiksaan LCE tuan amat balik sekali?

MARMOH: Sebenarnya ada kaitannya dengan politik.sewaktu bersekolah di Maktab Sabah, saya menumpang di rumah Datuk Haji Idris Matakim, yang berjawatan menteri pada masa itu dan wakil rakyat di Kota Marudu. Jadi apabila pilihanraya diadakan dan USNO kalah, dan kerajaan baru memerintah, beliau terpaksa pindah. Saya pula terpaksa balik kampung kerana tidak berjaya menyewa rumah pada masa itu. Kisah bagaimana saya tinggal di rumah Datuk Haji Idris Matakim itu juga tidak kalah menariknya. Sewaktu peperiksaan LCE dan saya mendapat keputusan terbaik, cikgu Sabli bawa saya jumpa Datuk Haji Idris Matakim. Beliau mempelawa saya menumpang di rumahnya. Sebenarnya saya segan tapi terpaksa kerana saya tidak ada pilhan..

UB: Apa kerja yang tuan buat ketika berhenti sekolah?

MARMOH: Saya buat kerja-kerja kampung. Sambil itu , saya belajar kerana mahu menduduki SPM sebagai calon persendirian.Akhirnya saya lulus SPM secara persendirian. Lepas itu, saya mengambil peperiksaan STPM juga lulus sebagai calon persendirian, dengan keputusan yang baik dan melayakkan saya ke universiti Malaya. Bila masuk universiti Malaya , mereka tidak percaya saya boleh masuk universiti Malaya tanpa sekolah biasa. Tidak mungkin kata mereka apatah lagi kerana peperiksaan STPM memang sukar.

Sebelum itu, saya menuntut di Universiti Malaya dalam bidang Sejarah dan Pengajian Islam.

UB: Masih ingat nama-nama pensyarah yang pernah mengajar tuan?

MARMOH: Saya terhutang budi kepada pensyarah saya antaranya Prof Tan Sri Ismail Hussein, Prof Khoo Kay Kim, Prof Mohamamad Abu Bakar, Prof YusoofHashim, Prof Abdullah Zakaria, ini antara mahaguru yang pernah mengajarsaya.

UB; Tahun berapa masuk universiti?

MARMOH: Sayamasuk universitiMalaya pada tahun 1983. Saya terpilih setelah mencatat keputusan yang baik dalam peperiksaan STP.Saya menduduki STP sebagai calon persendirian.

UB: Setahu saya masa itu tidak mudah masuk universiti Malaya tanpa keputusan yang baik.

MARMOH: Mulanya ramai juga yang tidak percaya saya dapat masuk universiti Malaya . Apatah lagi saya masuk selepas lulus STPM sebagai calon persendirian.

UB: Siapa antara pelajar dari Sabah yang pernah menuntut di Universiti Malaya pada masa itu?

MARMOH:: Antara yang pernah menuntut di Universiti Malaya pada masa itu ialah Puan Hajah Maimunah Haji Suhaibul, Yusop Sarangit, Abdul Samat Jumat, Roslina Suhailin, Puan Junaidah Yusop Koh. Itu antaranya.

UB: Ada biasiswa masa tu

MARMOH: Kebetulan saya mendapat biasiswa kerajaan negeri. Kami dapat biasiswa kira-kira RM3,000 satu tahun. Tapi makanan pada masa itu bukanlah mahal sangat.Walau bagaimanapun kami terpaksa berjimat.Kami terpaksa berbelanja dari duit biasiswa RM3,000 ringgit satu tahun itu.. Di situlah diambil semuanya. Kami tinggal di asrama. Jadi bayaran asrama terus dipotong dari biasiswa itu.Tahun pertama dan ketiga di universiti saya tinggal di asrama

UB: Apa makanan yang paling murah?

MARMOH: Makanan yang paling murahpada masa itu ialah nasi dengan kerang.Jika tidak silap harganya RM1.20. Hari hari itulah yang saya makan kerana itulah yang paling murah waktu itu.

Airnya air sirap. Itulah yang paling murah. 30 sen. Tapi boleh juga minum air kosong dari water cooker yang disediiakan di universiti. Nasi kerang dan air sirap hanya RM1.50.

UB: Setamat universiti, di mana tuan bertugas? Tahun berapa?

MARMOH: Saya mula bertugas sebagai guru dan penolong kanan di SMK Kota Marudu dari hingga 2000.Kemudian saya bertugas di SMK Bengkongan dari tahun 2000 hingga 2008 sebagai pengetua. .

 

UB: Sejak bila pula tuan bertugas sebagai pengetua di SMK Kota Marudu II?

MARMOH: Saya bertugas sebagai pengetua di SMK Kota Marudu II sejak hujung 2008 sampai sekarang.

UB: Sejak bila pula tuan berkecimpung dalam bidang penulisan?

MARMOH: Sya menceburkan diri dalam bidang penulisan iaitu sejak 1993. Saya sudah mengajar di SMK kota Marudu. Waktu itu mendiang Daniel Jebon Janaun bertugas di sekolah yang sama.Masa itu, beliausudah terkenal. Dia menjemut DBP Sabah untuk mengadakan bengkel di SMK Kota Marudu. Jika tidak silap saya salah seorang pembingnya Sitti Hadiah.Pesertanya pelajar dan juga guru. Itulah pertama kali saya ikut bengkel. Lepas itu mulalah saya menghantar karya ke Borneo Mail. Apabila karya saya tersiar, saya rasa gembira dan teruja. Itulah mulanya cerita saya menulis.

 

UB:: Apa pesan orang tua yang selalu jadi pedoman?

MARMOH: Katanya kalaumahu belajar, belajar betul-betul. Jangan tidak tentu-tentu. Itu bahasa orang tua.

UB: Apa hobi jika ada masa lapang

MARMOH: Hobi saya jika ada masa lapang ialah menanam nenas, durian dan membantu isteri mengurus bunga.